A hazai PPC szakértők véleménye a Google Marketing Live bejelentésekről

Geiger Tamás két cikkben már összefoglalta itt a blogon a kedden lezajlott Google Marketing Live esemény legfontosabb bejelentéseit, azonban szerettem volna a szakma véleményét is megismerni a változásokkal kapcsolatban. Így a korábbi Google Ads névváltás körkérdéséhez hasonlóan ismét megkértem néhány hazai keresőmarketing szakértőt, hogy írják le a gondolataikat a témában.

Bobály Mihály, Partner, JabJab

Innentől változik a mantra, Mobile first helyett: AI first

Abban a szerencsében volt részem, hogy élőben hallgattam végig a bejelentéseket. Nem csak a Google Ads témához tartozókat, hanem a Google Assistant, Hardware és Cloud termékekhez tartozókat is.

Zúgott a fejem, egyszerűen elsőre feldolgozhatatlan mennyiségű dolog történik egyszerre. De ami innen világosan látszik: a középpontban az adat, és annak AI és machine learning feldolgozása áll.

Data is the new gold, (és ezt én teszem hozzá) AI a bányagép. Az ügynökségek szerepe drasztikusan átalakul (nem holnap, mától!), és innentől még fontosabb tanácsadók/partnerek lettünk, az eddiginél is fontosabb szerepben. Kézen fogjuk az ügyfelet, mert nekünk van egy szemüvegünk amivel látjuk a környező világot. (Valerian és az ezer bolygó városa megvan?)

Holló Krisztián, online marketing manager, ingatlan.com Zrt.

Kétségtelen, hogy a Google ül a világ egyik legnagyobb adatvagyonán, így a lehetőség adott, hogy jól működő modellt építsen adott problémára. Viszont, ahogy anno a konverzióoptimalizálásnál is láttuk, nem biztos, hogy az első publikált modell lesz az a verzió, amire stabilan lehet építkezni, így egy-egy új megoldást a saját lehetőségeinkhez mérten érdemes validálni. Példaként a cross device riportot említem, amiből stratégia irányokat lehet meghatározni és emiatt kritikusan fontos, hogy a modell közel a valóságot reprezentálja. Bár alapvetően bízunk a Google új megoldásaiban is, javasolt ezeket jobban körüljárni, hogy kellő bizalommal hozzunk döntéseket.

Kiss Tamás, Performance Marketing Strategist, LeadFlow Consulting

A bejelentések teljes mértékben azt tükrözik, ami látható volt az elmúlt időszakban: mesterséges intelligencia és a gépi tanulás egyre nagyobb térnyerése, eszközök közötti mérés javulása, a YouTube mint kereső és médiaplatform további kihasználása. Számomra ezek mind tovább erősítették, hogy az AI és ML nem hogy veszélyeztetné a PPC-s állásokat, épp ellenkezőleg: még inkább szükség van a szakértőkre. Akár a digitális stratégia megalkotásában, akár a tervezésben, akár az adatok alapján történő megfelelő döntések meghozásában. Egyedül a kezdőkhöz kötődő lépéseknek nem látom igazán értelmét. Itt a legtöbb esetben nem a platform bonyolultsága, nem ismerése okozta a problémát és az esetleges sikertelenséget. Sokkal inkább a szükséges marketinges tudás hiánya okozta. Erre pedig jó megoldás lehet a Google által itthon is elindított Digital Workshop vagy a saját e-learning platformja.

Rozek Milán, Head of PPC, Klikkmánia Kft.

Egy ideje úgy érzem, hogy a Google-nél szőnyegbombázó hadműveletbe kezdtek a mesterséges intelligencia frontján, és buzgón igyekszenek különböző automatizálásokat lenyomni a torkunkon.

Én abszolút feladtam már ellenük a küzdelmet, és vaskalapomat félredobva próbálok nyitottan állni az automatizálások, az új felület és az átnevezések irányába is. Jó magyarhoz híven egy ideig még biztosan morogni fogok, de ha a MI-vel kapcsolatos tapasztalataim továbbra is ennyire pozitív irányba tendálnak, és dobálnak még néhány olyan csontot, mint a Responsive Search Ads vagy a Cross-device mérések fejlesztése, akkor azt hiszem én hajlandó vagyok befogni a számat és szívesen elcsámcsogok rajtuk. 🙂

Bár a Google Marketing Platform integráció a hazai szektorban egy szűkebb, de annál markánsabb réteget érint majd, ettől függetlenül kíváncsian várom, hogy tényleg annyit és olyan formában profitálhatunk majd belőle, mint amennyire beharangozták a termékeket.

Somlóvári Attila, ügyvezető, PPC Média

A várakozásoknak megfelelően nagy hangsúlyt fognak kapni a jövőben a smart kampányok. Talán hamarosan eljutunk oda, hogy kezdő hirdetőként nagyobb sikerrel indítsanak kampányokat a KKV szektor résztvevői. Ez azért fontos, mert a mai napig teljesen jó potenciállal rendelkező vállalkozások mondják azt az első kudarc után, hogy „Ez csak a Google-nek érte meg”. Ha ezekkel az új okos lehetőséggel rákapnak a performance marketing ízére, sikereire, akkor ez vélhetően jót fog tenni nekik is és a PPC szakmának is egyaránt.

A YouTube esetében is olyan változások jönnek, amelyek kedveznek a kisebb büdzsével rendelkező hirdetőknek, így ez rávezeti a marketingeseket, illetve döntéshozókat arra, hogy felesleges az ész nélküli pénzégetés a TV-n, mikor már rendelkezésre áll jobb, hatékonyabb megoldás is.

Szaladják Linda, Google AdWords hirdetési szakértő, LindCom

Lelkesen várom az új Google Ads funkciókat, a Local campaigns kampány típus a kedvencem az újdonságok közül, azt gondolom, hogy nagyon népszerű lesz a boltokkal rendelkező hirdetők körében. Szakmai ártalom, de én kifejezetten kedvelem a YouTube hirdetéseket felhasználóként is, az újdonságok közül a TrueView for action lehetőségben látok nagy fantáziát, de persze majd a gyakorlat és a célok döntik el, hogy melyik optimalizálási lehetőség válik be a leginkább egy adott hirdetőnek.

A mesterséges intelligencia fejlődésétől nem tartok, mert bár meglehet, hogy a smart megoldások megkönnyítik a manuális emberi munkát, a stratégia felállítása, a célok megfogalmazása, a finomhangolások, optimalizáció, a rendszer teljes átlátása nagyon sokáig még a tapasztat PPC szakemberek privilégiuma marad.

Kálmán Gábor, Head of PPC, Red 2 Green Digital

1. Responsive Search Ads:
Amióta megváltoztak a hirdetés rotációs beállitások teszteljük az új optimalizációs beállitásokat viszonylag kevés sikerrel. Mivel az új reszponziv hirdetések több helyet igérnek a SERP-en mindenképp fontos lesz ezt a funkciót használnunk de tartok tőle hogy még kevesebb kontrollunk lesz a megjelenő hirdetések fölött. Már a jelenlegi rotációs megoldásokkal is nehéz pl. promóciós szövegeket futtatni a meglevő jól bevált hirdetések mellett, és ez tovább romolhat ha a promóciós tartalom csak egy lesz a hirdetésbe potenciálisan bekerülő szövegekből és a Google dönti el hogy mikor melyik jelenik meg. Ha a CTR növekedés és CPC csökkenés amit más amerikai ügynökségek tapasztaltak nálunk is látszanak majd biztos vagyok benne hogy valahogy megoldjuk a promóciós hirdetések kérdését.

2. Local Campaigns:
Szerintem ezek a kampányok hatalmas lökést adhatnak az offline eladások ösztönzésének, tetszik a koncepció hogy egy helyről irányithatjuk majd a különböző felületeken megjelenő hirdetéseket, kicsit emlékeztet a Universal App kampányokra amivel sok sikerünk volt. Különösen kiváncsi vagyok az új store visit attribúcióra amit igérnek, a jelenlegi measurement protocol-os megoldást sajnos kevés ügyfelünknél tudtuk implementálni. Talán a legnagyobb potenciális problémát abban látom hogy ez az új kampánytipus kifejezetten az üzlet látogatásokat erősiti majd, igy a konverzió fókuszú ügyfeleknél valószínűleg külön budgetet és KPI rendszert kell majd hozzárendelnünk.

3. Smart Shopping:
Számomra talán ez az újdonság a legizgalmasabb, jelenlegi formájukban a shopping kampányok rengeteg hack-around megoldást igényelnek ahhoz hogy profitábilisan tudjuk őket futtatni, remélem a ROAS optimalizált smart shopping kampány leegyszerűsíti majd a folyamatot. Ami itt problémát okozhat a tapasztalataim szerint hogy ha új kampánystruktúrára térnek át a shopping hirdetők hogy kihasználják az új kampánytipus előnyeit elveszithetik a jelenlegi szegmentációs lehetőségeiket (pl brand – nonbrand keresési kifejezések kiszolgálása külön kampányokból) ami lassithatja a smart shopping elterjedését.

4. YouTube Brand Lift:
Az ügyfeleink az elmúlt évek folyamán egyre kevesebb bizalmat szavaztak az új hirdetési rendszereknek ahogy az inventory-k helyzete egyre átláthatatlanabb lett és egyre több ilyen szolgáltatás került a hírekbe ad fraud ügyek kapcsán, így tapasztalataink szerint egyre nagyobb hirdetési költség koncentrálódik a YouTube-on amikor a funnel felső részét célzó hirdetésekről van szó. Egyelőre jobban szeretjük a szűkebb manuális célzásokat YouTube-on, de alapos tesztnek fogjuk alávetni ezt az új feature-t hiszen kevesebb befektetett munkáért nagyobb reachet ígér.

Ezúton is köszönöm minden kollégának, hogy megosztotta a véleményét! Azt gondolom, hogy nagyon izgalmas időszak előtt állunk, amikor több évnyi fejlesztés eredményei érnek össze. Sok tekintetben át fogja alakítani az eddigi munkánkat, de ez meglátásom szerint inkább lehetőség, mint nehézség.

Ha te is megosztanád velünk a véleményed akkor írj a hello@ppcpro.hu email címünkre!

A szerző

Bay Áron

11 éve foglalkozom PPC kampányok kezelésével és több mint 1,8 milliárd forintnyi költést menedzseltem a Google Ads és Facebook hirdetési rendszerekben. Emellett 10 éve foglalkozom digitális analitikával, kedvenc témáim a mobil app analitika, az A/B tesztelés és konverzióoptimalizálás illetve az utóbbi időben egyre jobban foglalkoztat a videó analitika is. A PPC Pro szakmai csoport alapítójaként és a PPC Pro Meetup házigazdájaként szívügyem az oktatás és az utánpótlás képzés.
PPC Pro Facebook-csoport

Csatlakozz Facebook-csoportunkhoz!

PPC és analitika, nem csak Pro felhasználóknak.

Belépek

Írj nekünk!

Kérdésed van? Cikket írnál? Van egy jó képzésed? Feladnál egy álláshirdetést? Írj üzenetet!