Új Google Partner Program: mik az új feltételek?
Február közepén jelentette be a Google, hogy új Google Partner Program indul, amelyben ügynökségeket és szabadúszó kampány managereket minősítenek a kezelt költség, a hivatalos vizsgák és a bevált praktikák alkalmazása mentén.
A változások világ szinten nagy hullámokat keltettek, többek között a megnövekedett kezelt költési igény és az átalakuló, jelen cikk írásakor is még ismeretlen Google Premier Partner státusz változó (és vélhetően szigorodó) feltételei miatt. Az új program indulását 2020 júniusára időzítették, azonban a koronavírus helyzet miatt egyelőre csak annyit tudni, hogy valamikor 2021-ben indul csak el. A PPC Pro a bejelentést követő hetekben nem reprezentatív kutatásban felmérte a program ismertségét és a változások hazai fogadtatását.
Mik az új Google Partner program feltételei?
A változások megismeréséhez a Google a Google Ads hivatalos súgójában állított össze egy táblázatot, ebből emelnénk ki most a lényeget.
Teljesítmény, fiók javaslatok
Minden Google Ads fiókban elérhető egy ún. Optimization Score, amely egy százalékos jelzése annak, hogy a fiók, illetve a kampányok mennyire alkalmazzák a Google által leginkább javasolt beállításokat. Ezek között a napi költségkeret változtatásától, a licit stratégiák beállításán át a kulcsszavak optimalizálásáig, a hirdetés bővítmények megfelelő alkalmazásáig számos hasznos és személyes szubjektív véleményem szerint néha haszontalan javaslatok találhatóak meg.
Mivel nem minden cég egyenlő, nem is lehet automatizált módon minden cég számára optimális működést javasolni: ha például egy cég telefonszáma első sorban nem napi százas nagyságrendű ügyfél telefonra lett kitalálva, akkor hiába javasolja a rendszer, hogy vegyünk fel hívásbővítményt, nyilván nem fogjuk meglépni a javaslatot.
Ezzel a Google is tisztában van és nem is követeli meg a 100%-os optimization score elérést, ugyanakkor a 70%-os szintet mindenképpen el kell érni.
Kezelt költés
Ez talán mind közöl a legfájóbb pont főleg kisebb ügynökségek és szabadúszók számára: az eddigi 90 napra vetített $10 000-os követelmény duplája, $20 000 az új elvárás, mindez továbbra is 90 nap alatt. Ez a jelenlegi árfolyamon mintegy 6.6 millió forint 3 hónap alatt, azaz havi átlag 2.2 millió forint médiaköltést jelent.
Hivatalos minősítések
Eddig mindössze egyetlen egy minősített szakértőre volt szükség a partner jelvény megszerzéséhez. Valljuk be, főleg nagyobb ügynökségek esetén, ahol akár 5-6 vagy még több PPC szakember dolgozik, ott ez a követelmény már-már a nevetséges kategóriába volt sorolható. Az új követelmény a kapcsolódó felhasználók felénél ír elő minősítést legalább egy szakterületen (Search, Display, Video vagy Shopping), azonban itt is problémát okoz, ha valamiért az ügynökségi kezelői fiókba gmail.com, yahoo.com, outlook.com vagy más, nem hivatalos, céges email címmel kaptunk hozzáférést. Nem segíti a probléma megoldását az sem, hogy ha egy cég úgy hoz létre ingyenes Google fiókot, hogy abba felveszi alias címnek a céges email címet, mivel ilyenkor is a @gmail.com cím lesz az elsődleges a Google Ads felületén.
A megoldás ez esetben mindenképpen az, hogy vagy a GSuite vállalati csomaggal kell dolgozni, ahol minden csapattag a saját @cegem.hu email címével kap Google fiókot vagy olyan ingyenes Google fiókot kell létrehozni, aminél nincs használatban a Gmail. Ha már használatban van, de magát a Gmail, mint levelezőt nem használjuk, Google fiókunk adatlapján törölhetjük a Gmail-t, mint szolgáltatást, így a Google fiók elsődleges email címe újra a @cegem.hu lesz.
Érdemes átolvasni az új követelményekkel kapcsolatos FAQ súgó oldalt is, amely segíthet feloldani több felmerülő problémát is.
Hazai fogadtatás
A PPC Pro a bejelentést követő hetekben készített egy nem reprezentatív felmérést, ahol többek között arra kerestük a választ, hogyan értékelik mind a szolgáltató oldalon, mind ügyfél oldalon a változó feltételeket. Az eredményekről egy következő cikkben fogunk beszámolni, elöljáróban azonban az látható, hogy főleg a szabadúszók körében váltott ki negatív érzelmeket, ügyfél oldalon pedig továbbra is fontos, bár nem perdöntő a szerepe.
Elhalasztva
Az új Google Partner Program bejelentésekor még nem lehetett tudni, mi vár a cégekre, ügynökségekre néhány héttel később. A koronavírus számos ponton forgatta fel a mindennapokat és bizony kihatással van a szolgáltatói oldalra a reklámszakmában. Ezt felismerve a Google 2021-re halasztotta az új program bevezetését, ami valószínűleg sok ügynökség számára fellélegzést jelent. Ha az év második felére elkezdhet magára találni a világgazdaság, ha ez idő alatt az ügynökségek és szabadúszók képesek lesznek nyugodtabb tempóban felkészülni az új követelményrendszerre, az talán több szereplőt jelent továbbra is hivatalos Google Partner státusszal.