Google Analytics minősítések – tegyük rendbe!
Régóta elérhető és egyre több ügynökség rendelkezik a Google Ads hirdetési rendszerével kapcsolatos minősítéssel. A Google Partner jelvény így ma már számos ügynökség weboldalán, szakemberek névjegykártyáin, esetleg hivatalos social oldalak borítóképein díszeleg és mutatja büszkén, hogy az adott ügynökség már elért egy olyan szintet a Google Ads kampányok kezelésével, amit a Google minősítéssel honorál.
Hasonló minősítési rendszer létezik a Google-nél a Google Analytics, illetve a Google Marketing Platform esetében is. Itt már nem olyan triviális beszerezni a hivatalos jelvényeket és bizony előfordul sok országban, hogy ezt megkerülendő egyes szakemberek, sőt, egész ügynökségek maguk gyártanak minősítéseket vagy egyszerűen csak a kommunikációban úgy tesznek, mintha pontosan olyan jogosultsággal rendelkeznének, mint azok, akik már végigmentek a minősítési folyamat hosszadalmas útján.
Ebben a cikkben szeretném picit tisztába tenni, hogy milyen vizsgák és minősítések is kellenek ahhoz, hogy egy szakember és egy teljes ügynökség minősített legyen Google Analytics, illetve Google Marketing Platform témában.
Google Analytics egyéni minősítés
Jelvény
Nincs hozzá hivatalos jelvény (badge).
Mit jelent?
Ügynökségek nem, egyéni szakemberek szerezhetik meg ezt a minősítést, ami annyit tesz, hogy sikeresen végigmentek a hivatalos Google Analytics vizsgán.
A vizsgán 70 feleletválasztós kérdést tesznek fel, amiből 80%-ot, tehát 56 kérdést helyesen kell megválaszolni. A vizsga kizárólag a Google Analyticsre terjed ki, nincs benne Google Tag Manager, Google Data Studio és Google Optimize kérdés, ugyanakkor előfordulnak olyan kérdések, amelyek a Google Ads integrációval kapcsolatban tesztelik a szakember tudását első sorban a Google Analytics felület és riportok oldaláról nézve.
A sikeres vizsga 1 évig él, 1 év után újra le kell tennie a szakembernek, ha meg szeretné tartani a minősített státuszát.
Ez a vizsga tehát első sorban a Google Analyics alapvető működését és használatát teszteli, nem érintve például olyan témákat, mint a mérések beállítása, implementálása.
Ilyen minősített szakember sok ügynökségnél dolgozik itthon is, ők jellemzően a Google Analytics tudáson túl rendelkezhetnek nagy szaktudással más Google Marketing Platform termékek terén is (például Google Tag Manager, Google Optimize), azonban erre már nincs hivatalos minősítése a Google-nek.
Google Marketing Platform – Service Partner
Jelvény
Mit jelent?
A fenti jelvénynek több korábbi változata is volt már, ez a jelenlegi és egyetlen érvényes jelvény. Ilyet kizárólag ügynökség szerezhet, magánszemély nem.
Korábban a Google két minősítési rendszert tartott fenn: az egyiket az analitika termékekre, a másikat a nagyvállalati hirdetési termékekre (DoubleClick). Ezt vonták össze 2018-ban, így a fenti jelvény jelöli azt az ügynökséget, aki akár csak az analitikai termékeknél, akár csak a nagyvállalati hirdetési termékeknél minősítéssel rendelkezik.
Az analitika minősítés során az ügynökségnek először prezentálnia kell három olyan case study-t, amelynek elemei túlmutatnak a súgóból is „összeollózható” projekten, demonstrálni kell, hogy a mérések tervezését, beállítását, a kapcsolódó munkafolyamatokat magas szinten kezeli és hajtja végre, valamint azt, hogy az így elkészített projektek az ügyfél számára valós előnyt jelentettek, pozitív hozadékai voltak üzleti oldalról is.
Ezt követően egy online interjú során felmérik az ügynökség működését, tudáskezelését, egyszóval mindent, ami a projektek hatékony kezeléséhez szükségesek.
Ilyen minősítéssel világ szinten is kevés cég rendelkezik, Magyarországon is mindössze három ügynökség jutott át eddig a fenti rostán, a JabJab Online Marketing mellett az Intren és a Mito. Amikor ezt a jelvényt megszerzi egy ügynökség, megkezdheti a Google Marketing Platform további termékeivel kapcsolatos szakvizsgák letételét.
Akik ezt a minősítést megszerzik, hozzáférnek béta funkciókhoz és a Google (nyilván titoktartás mellett) betekintést enged a termékek érkező újdonságaiba, hogy mire azok megjelennek, felkészülten kínálhassák az ügyfeleknek.
Google Marketing Platform – Sales partner
Jelvény
Mit jelent
Ilyen jelvényt kizárólag olyan ügynökség szerezhet, aki az előző minősítésen már átment. Magánszemély tehát nem és ügynökségek közül is csak azok, akiknek a Service Partner jelvény már a zsebben van.
A Sales Partnerek jogosultak arra, hogy viszonteladóként értékesítsék a Google Marketing Platform prémium termékeit, így a Google Analytics 360, Google Tag Manager 360 és Google Optimize 360-at is. Az értékesítésen túl a viszonteladó partner adja a terméktámogatást is, így az ügyfelek egy kapun kapják meg a jogosultságot a prémium funkciók használatára, valamint az ezzel kapcsolatos terméktámogatásra is.
Ahhoz, hogy valaki Sales Partner legyen, demonstrálnia kell, hogy rendelkezik azzal a kapcsolati hálóval, azokkal a sales skillekkel, amivel ez az egyébként nem olcsó termék értékesíthető. Ehhez több körös online interjún kell átmenni.
Magyarországon ilyen minősítéssel jelenleg két ügynökség rendelkezik, a JabJab Online Marketing mellett az Intren, tehát bármely más hazai ügynökség, aki azt állítja, hogy viszonteladója a prémium termékeknek, az sajnos nem mond igazat.
Lássunk tisztán
Sajnos világszerte előfordul, hogy egy-egy ügynökség jogilag nehezen megfogható módon, de nem a teljes képet adva mutatja be magát. Ezt ritkábban érik el úgy, hogy jogosulatlanul használják a fenti jelvényeket, inkább „csak” balladai homályba kerül, hogy pontosan meddig is jutottak el a minősítési rendszerben.
Már pedig nagyon nem mindegy, hogy ha egy ügynökségnél amúgy kiváló szakemberek rendelkeznek egyéni minősítéssel, vagy az egész ügynökség kapja meg ezt a jelvényt, minősítve a folyamatokat és a komplex szakértelmet. Nyilván olyan ügynökségtől is lehet jó analitika szolgáltatást kapni, aki a fenti két jelvénnyel nem rendelkezik, de fontos tudunk a különbséget, amikor megkeresünk egy beszállítót egy feladattal vagy épp minket keresnek meg egy ajánlattal.