Google Analytics app+web – The Next Generation (?)
Az elmúlt napokban ismét az átlagnál jobban pezseg a szakma, hiszen nem más történt, mint hogy a Google bejelentette – egyelőre bétaként – egy egészen újfajta megközelítését AZ analitikának. Igen, „AZ” analitikáról beszélek, amiben benne van a web, az app és amennyire eddig látom, az IoT világ is.
Ebben a cikkben egy „rövid” felvezető után összegyűjtöttem az eddig megjelent blog postok linkjeit a Google Analytics app+web property-kről, picit csoportosítva aszerint, hogy mennyire fekszi meg az ember gyomrát, ha elolvassa 🙂
(@Áron, Istenuccse megpróbáltam röviden, nem sikerült, sorry… de ugye így is jó? 🙂 )

(ha esetleg nem érdekel a saját kis történeti áttekintésem, kattints ide és rögtön az eddig összegyűjtött link listát láthatod a cikk alján)
App+Web: ilyen eddig is volt… akkó’?
Mint oly sok esetben, ahhoz, hogy megértsük, miért is olyan nagy dolog az, ami előttünk van és ami várhatóan a Universal Analytics 2012-es bejelentéséhez képest is nagyobb mérföldkő lehet a termék életében, tekintsünk vissza picit, hogy honnan jutottunk hova az Urchin 2005-ös felvásárlásától kezdve ezen legutóbbi bejelentésig.

WEB analitika
Innen kezdtük talán mindannyian, de legalább is sokunk a szakmában. Hol voltak még az okostelefonok, a telepíthető appok, de még a CPC is gyerekcipőben járt, hát még a target CPA, no meg persze a target ROAS is.
Egy szó mint száz, aki akkoriban még az iskolapadot koptatta és jobban érdekelte az aktuális zene toplista, mint egy weboldal látogatóinak elemzése, annak talán kőkorinak tűnik eme letűnt világ, azonban nagyon sok minden, amit ma teszünk, ahogyan ma gondolunk a (web)analitikára, ahogy felosztjuk az oldalmegtekintéseket munkamenetekre, a munkameneteket felhasználókra, ahogy küzdünk azon, hogy a „felhasználó” metrika ne „böngészőt” jelentsen, nos, ez mind-mind azokból az évekből származik és öröklődött át szakemberről szakemberre.
Ezzel alapvetően el is volt a világ, amíg az Apple bele nem f****tt a nullás lisztbe az iPhone-al és az iOS-el, és a Google nem követte az Androiddal és nem lett hirtelen egy második képernyő, ami miatt még jobban vakarták a fejüket a TV-s reklámidőket értékesítő sales house-ok, mert hát épp elég, hogy a reklámszünetekben az emberek kapcsolatnak a csatornák között reklámok nézése helyett, most meg már van egy kütyü, amit jobban nyomkodunk ilyenkor, mint a távirányítót.
APP analitika
Így aztán érthető okokból megjelent az igény, hogy ezt a második képernyőt is mérni tudjuk. A Google megoldása erre akkoriban az volt, hogy megfeleltette a webes világ fogalmait az appok részeinek, még ha ehhez néha pajszert is elő kellett venni.
Így lett a pageview megfelelője a screenview, az event-nek az event, az operációs rendszer adott volt, ahogy a goal-ok és más megszokott mérések is.
Igen ám, de ezt azért szerettük volna valahogy összeházasítani a webes adatokkal is, hisz ahogy egyre több SaaS szolgáltatás nőtte ki magát a Szilícium völgy egyre több pénzt kínáló befektetői köreiből, egyre többször jelent meg az igény, hogy a weben és az appokban ugyanazt a tevékenységet folytató felhasználókat egy közös dashboardon lehessen prezentálni a fejeseknek.
Google Analytics App+Web 1.0
A különféle eszközök mérésének alapját először a Universal Analytics megjelenése hozta el 2012-ben. Nehéz volt ennek jelentőségét kommunikálni az átlag Google Analytics felhasználóknak, mivel ők egy dolgot láttak és egy dolgot nem láttak:
- ki kellett cserélni minden mérőkódot az oldalban
- nem változott kb. semmi a riporting felületen
„Nagy” motivációt jelentett ez akkor, de azért fokozatosan megértette mindenki, hogy ez „A” jövő, erre kell váltani, az újdonságok itt lesznek elérhetőek, a motor új, a kaszni még a régi, de mindenki picit fényesebbnek látja napról napra.
Majd jöttek 2014-ben az első hibrid nézetek. 9 évvel az Urchin felvásárlása és a Google Analytics márkanév megjelenése után, 7 évvel az első iPhone megjelenése után kézközelbe került a web és az app világ összeolvadása riporting oldalon is. Mondjuk ún. kreatív módszerekkel már ez előtt is meg lehetett oldani a házi feladatot 🙂
Ééééés akkor megjelent egy nagy kuka a Google háztája előtt
Talán nem írok meglepőt, de azért a 2010-es évekre már megjelent nem is egy olyan cég, akik szintén arra pályáztak, hogy ezt a két világot minél teljesebb képben mutassák meg. A Google persze az Analytics-el és a termék ingyenességével borzasztó előnyben volt, mégis, a Google-t egy valami bizonyosan nyomaszthatta : a feltörekvő szoftverek nem hordoztak magukkal sok évnyi örökölt működést, berögződést, itt-ott ráerőszakolt működést a visszamenőleges kompatibilitás oltárán.
Érett, nagyon érett, hogy az addigi munkameneteket középre helyező működés, a sütikre és a cégek saját adataira (aka User ID) épülő felhasználó azonosítás nem tartható sokáig. Az iparágban is egyre többen arról beszéltek már, hogy a fókusz a felhasználó (aka. „látogató”) és nem a munkamenet (aka. „látogatás”). Az igény az eszközök közötti korlátlan mérhetőség és nem a rész megoldások a saját bejelentkezések mérésével.
2014-ben, tehát az app+web nézetek megjelenésével nagyjából egy időben a Google felvásárolta a Firebase-t. Sokunk számára ma a Firebase az app mérésekről szól, de azért azt tudni kell, hogy ennél sokkal többre képes. Egy komplett szolgáltatás csomag, ami sokat segít mobil app fejlesztőknek számos mobil app funkció egyszerűbb megvalósításában, ide értve a felhős adattárolást vagy épp a push üzenetek kezelését is.
A Firebase-el pedig jött egy fontos újdonság.
APP analitika 2.0
A Firebase-ben pont az volt a jó mérések szempontjából, mint az összes többi feltörekvő termékben: nem hordozta magával sok-sok év berögződését. Nem foglalkozott a hagyományokkal, nem kellett figyelembe vennie semmit, ami a múltban történt.
Azért fel kellett zárkóznia, mert az ember gondolkodása már csak ilyen: az új dolgokat az előtte megtanult minták alapján igyekszik befogadni (és akkor innen nyithatnék egy spin-off cikket a gépi tanulásról). De mégis, új szemléletet kíván a riportok megértése. Firebase-ben ugyanis az alapvetés a felhasználó, aki különféle interakciók során eseményeket generál a riportokba, az app pedig a működése során különféle interakción túli történéseket rögzíthet ugyanezen esemény modellben.
Ennyike: van a felhasználó és vannak az események.
Sehol egy munkamenet, sehol egy screenview, sehol egy utm paraméter… eléggé csonka, ugye? Nyilván és épp ezért lettek végül olyan eseményeink, hogy session_start meg screen_view és épp ezért valamilyen szinten az utm paraméterek is bekeverték magukat ebbe az új világba is.
Igen ám, de ez az új világ, ami végül a Google Analytics for Firebase nevet kapta, ez nagyon távol volt attól, amit megszoktunk a kényelmes, klasszikus Google Analytics felületén. Kialakult egy kettősség: voltak az addig használt app mérések és itt volt ez az új világ is egyszerre. Nyilvánvalóan két rendszert app mérésekre fenntartani értelmetlen, adta magát, hogy a régit kikukázzák, azt azonban nem mondta el a Google első nekifutásra, hogyan is képzeli el az új jövőt.
Google Analyitcs app+web – a jövő (?) megérkezett
Így jutottunk el tehát az elmúlt napok eseményeihez, amikor a Google bejelentette, hogy az eddig csak Android és iOS app mérésekhez használható Google Analytics for Firebase rendszert elérhetővé teszi weboldalak mérésére is.
Ezek az ún. hibrid property-k nemes egyszerűséggel eldobják, ami évek óta egyre nehezedő teher a rendszerben. A felhasználó látható a fókuszpontban, ehhez adhatjuk a saját eszközök közötti kapcsolatot saját User ID-val és/vagy kérhetjük a Google-t, hogy segítsen be a saját device graph-jával összekötni az eddig külön pislákoló pontokat.
Úgy tűnik, a Google sokat tanult az elmúlt évek hibáiból és talán nem szeretne annyit várni, hogy ez egy elterjedt lehetőség legyen, így például meglévő gtag.js webes mérőkódjaink is képesek adatot küldeni ennek az újfajta property-nek, megkímélve minket sok esetben az újra kódolástól.
De azért az is látszódik, hogy sok kérdésre még nem ad választ ez a béta: adatgyűjtési limitek, prémium rendelkezésre állás, mintavételezés és még sorolhatnám azokat a fogalmakat, amikkel a Google Analyitcs felhasználók nap mint nap találkozhatnak.
Viszont végre normális választ tudok adni a tantermi Google Analytics képzésünkön arra a kérdésre, hogy miért nem mér alapból bizonyos fontosabb eseményeket a Google Analytics 🙂
No, és akkor most ennyi történeti áttekintés után nézzük meg, hogy mi mindent olvashatunk már most erről az új app+web hibrid property-ről a szakma nagyjaitól:
Bevezetők, felvezetők
Krista Seiden – New App + Web Properties in Google Analytics
https://www.kristaseiden.com/new-app-web-properties-in-google-analytics/
Simo Ahava – Getting Started With Google Analytics: App + Web
https://www.simoahava.com/analytics/getting-started-with-google-analytics-app-web/
Ahmed Marof (E-Nor) – Google Analytics unifies App and Website Measurement
https://www.e-nor.com/blog/google-analytics/google-analytics-unifies-app-and-website-measurement
Benjamin Mangold (Loves Data) Google Analytics App + Web Properties – Getting Started
https://www.youtube.com/watch?v=qWS3pYNtYCY
Egy-egy funkció jobban kiemelve
Krista Seiden – Pathing in Google Analytics
https://www.kristaseiden.com/pathing-in-google-analytics/
Krista Seiden – Streamview in Google Analytics
https://www.kristaseiden.com/streamview-in-google-analytics/
Krista Seiden – Step by Step: Setting up an App + Web Property
https://www.kristaseiden.com/step-by-step-setting-up-an-app-web-property/
Krista Seiden – Step by Step: Setting up an App + Web Config Tag in GTM
https://www.kristaseiden.com/step-by-step-setting-up-an-app-web-config-tag-in-gtm/
Technical deep dive
David Vallejo – Technical overview of new APP+WEB Properties
https://www.thyngster.com/technical-overview-of-new-appweb-properties/