Dinamikus remarketing implementálása a Google Ads hirdetésekhez

Dinamikus remarketing segítségével pontosan azzal az ajánlattal célozhatjuk vissza a weblap látogatóit, amit megtekintettek, ezért (többnyire) lényegesen hatékonyabb a hagyományos remarketingnél.

Működéséhez az alábbi lépéseket kell megtennünk:

  1. A vállalkozás típusának meghatározása
  2. Közönség beállítása
  3. Webhely felcímkézése
  4. Termék feed generálás
  5. Termék feed beállítása
  6. Egy új kampány létrehozása
  7. Lehetséges problémák

1. A vállalkozás típusának meghatározása

Mielőtt ezt megkezdjük, el kell döntenünk, hogy milyen üzlettípus (business type) lesz számunkra megfelelő, mert ez határozza meg , hogy a Google milyen tartalmú feed-et és milyen címkézést kíván a weboldalon a hirdetések helyes működéséhez.

Az üzlettípus attól függ, hogy milyen terméket, vagy szolgáltatást kínál a weblapunk.

Jelenleg az alábbi üzlettípusok közül lehet választani:
Oktatás, repülőjegyek, szállodák és bérlések, munkák, helyi ajánlatok, ingatlan, kiskereskedelem, utazás, egyéb.

Fontos kiemelnem, hogy webáruházak részére a kiskereskedelem lenne a logikus választás, de ez jelenleg Magyarországon nem elérhető, ezért ebben az esetben az “egyéb” üzlettípust kell választani.

A kiskereskedelem üzlettípus esetén össze kell kötnünk a Google Ads fiókot a Google Merchant Centerrel. (Ezt használja a termék feed forrásának)

A Google Merchant Center jelenleg Argentínában, Ausztráliában, Ausztriában, Belgiumban, Brazíliában, Kanadában, Chilében, Kolumbiában, Csehországban, Dániában, Franciaországban, Németországban, Hongkongban, Indiában, Indonéziában, Írországban, Izraelben, Olaszországban, Japánban, Malajziában, Mexikóban Hollandiában, Új-Zélandon, Norvégiában, a Fülöp-szigeteken, Lengyelországban, Portugáliában, Oroszországban, Szaúd-Arábiában, Szingapúrban, Spanyolországban, Dél-Afrikában, Svédországban, Svájcban, Tajvanon, Thaiföldön, Törökországban, az Egyesült Királyságban, az Egyesült Arab Emírségekben, az Amerikai Egyesült Államokban, Ukrajnában és Vietnamban használható.

2. Közönség beállítása

A dinamikus remarketinghez szükséges közönségeket létrehozhatjuk a Google Ads-hez tartozó közönségként, vagy a Google Analytics segítségével kell létrehozunk egyéni dimenziókat és ennek segítségével használjuk a dinamikus remarketinget.

Ebben a példában a Google Ads remarketing funkcióját alkalmazzuk.

Az Eszközök → Megosztott könyvtár alatt lépjünk be a közönség kezelőbe és kattintsunk a közönség forrásokra. A jobb felső sarokban a 3 pöttyre kattintva válasszuk a Forrás szerkesztése lehetőséget.

Google Ads cimke

Ez után válasszuk a hirdetések személyre szabását:

Google Ads egyéni attribútumok

A vállalkozás típusát az adott weblapnak megfelelően válasszuk ki:
Egy magyar webshop esetén az “Egyéni” típust kell választani.

Google Ads üzlettípus kiválasztása

Az oldal alján megjelennek az egyéni paraméterek, ami kötelező, az szürkével van jelölve.

Google Ads egyéni paraméterek

Esetünkben a dynx_itemid a cikkszámot tartalmazza majd, a dynx_pagetype pedig az adott oldal típusát. A dynx_itemid2 egy másodlagos azonosítót tartalmazhat, de az esetek többségében nincs rá szükség, míg a dynx_totalvalue a több terméket tartalmazó oldalakon az összes termék értékének az összege. A mentés és folytatásra kattintva, megkapjuk a webhely felcímkézéséhez szükséges kódokat.

3. Webhely felcímkézése

A webhely felcímkézése magyarul azt jelenti, hogy a forráskódban plusz kódokat kell elhelyezni, ami minden egyes termék, vagy szolgáltatás aloldalánál átadja a hozzá tartozó azonosítót, így a Google hozzá tudja kapcsolni azt a látogató sütijéhez és számunkra visszacélozhatóvá válik a látogató azzal a konkrét ajánlattal, amit megtekintett a weblapunkon.

Ez mindenképpen programozói feladat, de fontos, hogy jól el tudjuk magyarázni a programozó számára, hogy mit szeretnénk.

A feladat többféleképpen is megoldható, a teljesség kedvéért felsorolom:

1. A Google Ads által adott dinamikus remarketing kódot építjük be a weboldalba közvetlenül. Ennek egyetlen előnye az egyszerűsége, a kevésbé profi webfejlesztők is meg tudják oldani többnyire. (Sajnos ellenkezőjét is tapasztaltam már)
2. Google Analytics-ben létrehozunk egyéni dimenziókat és ennek segítségével használjuk a dinamikus remarketinget.
3. Google Tag Manager segítségével a dataLayer objektumon keresztül adja át a weblap a szükséges adatokat a Tag Managernek. A GTM segítségével pedig használhatjuk a Google Ads, vagy az Analytics nyújtotta dinamikus remarketing lehetőségeit. (tehát lényegében 4 verzió van)

A közönség beállításának utolsó lépésében megkaptunk két kódot. Az egyik a remarketing alapkódja, a másik pedig a dinamikus remarketinghez tartozik, ez adja át, hogy milyen típusú oldalon van a látogató és mi a termék/szolgáltatás cikkszáma, azonosítója.

Ebben a cikkben a legegyszerűbb verziónál maradok, vagyis a Google Ads kódját kell beépíteni a <head> és </head> közé. (ezt a fejlesztő érteni fogja).

Először az alapkódot kell elhelyezni:
(ez csak minta, ne használd!!!)

<!-- Global site tag (gtag.js) - Google Ads: 970403217 -->
<script async src="//www.googletagmanager.com/gtag/js?id=AW-970403217"></script>
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag('js', new Date());
gtag('config', 'AW-970403217');
</script>

Ez után jöhet a dinamikus remarketing kódja: (szintén csak példa)

<script>
  gtag('event', 'page_view', {
    'send_to': 'AW-970403217',
    'dynx_itemid': 'replace with value',
    'dynx_pagetype': 'replace with value'
  });
</script>

A programozó feladata, hogy a 2 db replace with value helyére automatikusan illessze be az éppen aktuális értéket.

A konkrét példánál maradva (webshop) a dynx_itemid-hez kerül a cikkszám, míg a pagetype-hoz az éppen megtekintett oldal típusa.

Egy konkrét termék részleteit mutató aloldal esetén az “offerdetail” kell legyen a pagetype értéke, tehát ez a legfontosabb oldaltípus a dinamikus remarketing szempontjából.
Figyelem! Vállalkozás típusonként eltérő a változók neve és a hozzá tartozó értékek.
További részleteket itt olvashattok: https://support.google.com/google-ads/answer/7305793

4. Termék feed generálása

A termék feednek vannak kötelező és opcionális mezői, emiatt formátuma nagyrészt kötött. Az első adatsor a fejléc, ezzel adjuk meg hogy a sorban melyik helyen milyen adat szerepel majd. Amennyiben egy sor előtt # szerepel, azt nem fogja figyelembe venni a Google, mert az a megjegyzés jele. A fájl kódolása UTF-8 legyen, az elválasztó karakter pedig vessző. Mást is elfogad a Google, de ezt könnyebb leprogramozni és nehezebb hibázni.

A Google Súgóban megtaláljuk az ehhez kapcsolódó információkat, ami alapján a fejlesztő el tudja készíteni azt a programot, ami legenerálja az aktuális adatfájlt legalább napi rendszerességgel. (Van ahol hírcsatorna néven hivatkozik erre a súgó.)

Fontos, hogy a fejlesztő küldje el nekünk azt a linket, ahol bármikor letölthetjük az adatfájl legfrissebb verzióját. A kapcsolódó Google súgó oldal: https://support.google.com/google-ads/answer/6053288?hl=hu&ref_topic=3180758
Minta adatfájl az “Egyéni” (custom) üzlettípushoz: http://www.gstatic.com/adextensions/custom-feed-template.csv
(ebben a minta fájlban konkrét instrukciók is vannak a fejlesztő számára)

5. Termék feed beállítása

Először illesszük be a böngészőbe azt az URL-t, amit a fejlesztőtől kaptunk és töltsük le a saját gépünkre az adatfájlt. Érdemes megvizsgálnunk, hogy jó-e a struktúrája és ha minden rendben, akkor töltsük fel kézzel a Beállítások→ Üzleti adatok menüpontban.

A következő lépésben tallózzuk be a termék feedet, majd kattintsunk az előnézet gombra.

Google ads adattáblázat1

A következő lépésben tallózzuk be a termék feedet, majd kattintsunk az előnézet gombra.

Google Ads adattáblázat feltöltés

Ha vannak hibák, akkor az előnézetben a hibák száma kattintható lesz és megnézhetjük mivel van probléma. Amennyiben minden rendben, akkor a Fájl alkalmazása gombra kattintva véglegesíthetjük a terméklistát.

Google Ads terméklista előnézet

Ez után megjelenik a termék feed neve, amire rá kell kattintanunk, így megjelennek a hozzá tartozó beállítások. Itt válasszuk ki az ütemezést és állítsuk be az adatfájl frissítését a képen látható módon.

Google Ads feed ütemezés


6. Új kampány létrehozása

A kampány létrehozásakor válasszuk a display hálózatot, majd ezen belül az Értékesítés célt, vagy a cél nélküli kampány létrehozást. A további beállítások linkre kattintva pipáljuk be a Dinamikus hirdetések → Adatcsatorna használatával személyre szabott hirdetések checkbox-ot.

Ez után meg fog jelenni az adatcsatorna kiválasztása dropdown:

Google Ads dinamikus remarketing kampány

Ha az adatcsatorna helyett a vállalkozás típusát látjuk, akkor kimaradt a termékfeed beállítása lépés.

Adjunk nevet az első hirdetéscsoportnak és állítsunk be egy kiindulási CPC-t, pl: Termék megtekintők, 50 Ft.

7. Lehetséges problémák

Előfordulhat hogy nem indul el a dinamikus remarketing, pedig látszólag mindent jól csináltunk. Ennek leggyakoribb oka, hogy nem készítettünk alapértelmezett (normál) hirdetést, vagy olyan termékek is vannak a feedben, melyeket nem enged megjeleníteni a Google Display hálózat. (pl. vágyfokozó, cikluskrém, stb.)

A feed tartalmazhat technikai hibákat, ezt a feltöltés után mutatja a rendszer, hogy mennyi elemet érzékelt és ebből mennyit fogadott el.

A webhely címkézésével is lehet gond, ha pl. a weblap adatbázis azonosítót ad át ID-ként, de a feed az már cikkszámot tartalmaz, így nem lesz egyetlen egyezés sem.

Hosszú távon az is hibát okozhat, hogy nem frissül a feed rendszeresen, így a weblap által átadott azonosítókat nem találja a Google az adat fájlban.

Végül, de nem utolsó sorban ha túl kevés látogatója van a weblapnak, akkor az átlagosnál hosszabb idő lehet a dinamikus remarketing elindulása.

A szerző

László Várkondi

Google szakértő, webfejlesztő, a Toptarget Marketing Kft. tulajdonosa
PPC Pro Facebook-csoport

Csatlakozz Facebook-csoportunkhoz!

PPC és analitika, nem csak Pro felhasználóknak.

Belépek

Írj nekünk!

Kérdésed van? Cikket írnál? Van egy jó képzésed? Feladnál egy álláshirdetést? Írj üzenetet!