Dinamikus remarketing implementálása a Google Ads hirdetésekhez
Dinamikus remarketing segítségével pontosan azzal az ajánlattal célozhatjuk vissza a weblap látogatóit, amit megtekintettek, ezért (többnyire) lényegesen hatékonyabb a hagyományos remarketingnél.
Működéséhez az alábbi lépéseket kell megtennünk:
- A vállalkozás típusának meghatározása
- Közönség beállítása
- Webhely felcímkézése
- Termék feed generálás
- Termék feed beállítása
- Egy új kampány létrehozása
- Lehetséges problémák
1. A vállalkozás típusának meghatározása
Mielőtt ezt megkezdjük, el kell döntenünk, hogy milyen üzlettípus (business type) lesz számunkra megfelelő, mert ez határozza meg , hogy a Google milyen tartalmú feed-et és milyen címkézést kíván a weboldalon a hirdetések helyes működéséhez.
Az üzlettípus attól függ, hogy milyen terméket, vagy szolgáltatást kínál a weblapunk.
Jelenleg az alábbi üzlettípusok közül lehet választani:
Oktatás, repülőjegyek, szállodák és bérlések, munkák, helyi ajánlatok, ingatlan, kiskereskedelem, utazás, egyéb.
Fontos kiemelnem, hogy webáruházak részére a kiskereskedelem lenne a logikus választás, de ez jelenleg Magyarországon nem elérhető, ezért ebben az esetben az “egyéb” üzlettípust kell választani.
A kiskereskedelem üzlettípus esetén össze kell kötnünk a Google Ads fiókot a Google Merchant Centerrel. (Ezt használja a termék feed forrásának)
A Google Merchant Center jelenleg Argentínában, Ausztráliában, Ausztriában, Belgiumban, Brazíliában, Kanadában, Chilében, Kolumbiában, Csehországban, Dániában, Franciaországban, Németországban, Hongkongban, Indiában, Indonéziában, Írországban, Izraelben, Olaszországban, Japánban, Malajziában, Mexikóban Hollandiában, Új-Zélandon, Norvégiában, a Fülöp-szigeteken, Lengyelországban, Portugáliában, Oroszországban, Szaúd-Arábiában, Szingapúrban, Spanyolországban, Dél-Afrikában, Svédországban, Svájcban, Tajvanon, Thaiföldön, Törökországban, az Egyesült Királyságban, az Egyesült Arab Emírségekben, az Amerikai Egyesült Államokban, Ukrajnában és Vietnamban használható.
2. Közönség beállítása
A dinamikus remarketinghez szükséges közönségeket létrehozhatjuk a Google Ads-hez tartozó közönségként, vagy a Google Analytics segítségével kell létrehozunk egyéni dimenziókat és ennek segítségével használjuk a dinamikus remarketinget.
Ebben a példában a Google Ads remarketing funkcióját alkalmazzuk.
Az Eszközök → Megosztott könyvtár alatt lépjünk be a közönség kezelőbe és kattintsunk a közönség forrásokra. A jobb felső sarokban a 3 pöttyre kattintva válasszuk a Forrás szerkesztése lehetőséget.
Ez után válasszuk a hirdetések személyre szabását:
A vállalkozás típusát az adott weblapnak megfelelően válasszuk ki:
Egy magyar webshop esetén az „Egyéni” típust kell választani.
Az oldal alján megjelennek az egyéni paraméterek, ami kötelező, az szürkével van jelölve.
Esetünkben a dynx_itemid a cikkszámot tartalmazza majd, a dynx_pagetype pedig az adott oldal típusát. A dynx_itemid2 egy másodlagos azonosítót tartalmazhat, de az esetek többségében nincs rá szükség, míg a dynx_totalvalue a több terméket tartalmazó oldalakon az összes termék értékének az összege. A mentés és folytatásra kattintva, megkapjuk a webhely felcímkézéséhez szükséges kódokat.
3. Webhely felcímkézése
A webhely felcímkézése magyarul azt jelenti, hogy a forráskódban plusz kódokat kell elhelyezni, ami minden egyes termék, vagy szolgáltatás aloldalánál átadja a hozzá tartozó azonosítót, így a Google hozzá tudja kapcsolni azt a látogató sütijéhez és számunkra visszacélozhatóvá válik a látogató azzal a konkrét ajánlattal, amit megtekintett a weblapunkon.
Ez mindenképpen programozói feladat, de fontos, hogy jól el tudjuk magyarázni a programozó számára, hogy mit szeretnénk.
A feladat többféleképpen is megoldható, a teljesség kedvéért felsorolom:
1. A Google Ads által adott dinamikus remarketing kódot építjük be a weboldalba közvetlenül. Ennek egyetlen előnye az egyszerűsége, a kevésbé profi webfejlesztők is meg tudják oldani többnyire. (Sajnos ellenkezőjét is tapasztaltam már)
2. Google Analytics-ben létrehozunk egyéni dimenziókat és ennek segítségével használjuk a dinamikus remarketinget.
3. Google Tag Manager segítségével a dataLayer objektumon keresztül adja át a weblap a szükséges adatokat a Tag Managernek. A GTM segítségével pedig használhatjuk a Google Ads, vagy az Analytics nyújtotta dinamikus remarketing lehetőségeit. (tehát lényegében 4 verzió van)
A közönség beállításának utolsó lépésében megkaptunk két kódot. Az egyik a remarketing alapkódja, a másik pedig a dinamikus remarketinghez tartozik, ez adja át, hogy milyen típusú oldalon van a látogató és mi a termék/szolgáltatás cikkszáma, azonosítója.
Ebben a cikkben a legegyszerűbb verziónál maradok, vagyis a Google Ads kódját kell beépíteni a <head> és </head> közé. (ezt a fejlesztő érteni fogja).
Először az alapkódot kell elhelyezni:
(ez csak minta, ne használd!!!)
<!-- Global site tag (gtag.js) - Google Ads: 970403217 --> <script async src="//www.googletagmanager.com/gtag/js?id=AW-970403217"></script> <script> window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'AW-970403217'); </script>
Ez után jöhet a dinamikus remarketing kódja: (szintén csak példa)
<script> gtag('event', 'page_view', { 'send_to': 'AW-970403217', 'dynx_itemid': 'replace with value', 'dynx_pagetype': 'replace with value' }); </script>
A programozó feladata, hogy a 2 db replace with value helyére automatikusan illessze be az éppen aktuális értéket.
A konkrét példánál maradva (webshop) a dynx_itemid-hez kerül a cikkszám, míg a pagetype-hoz az éppen megtekintett oldal típusa.
Egy konkrét termék részleteit mutató aloldal esetén az „offerdetail” kell legyen a pagetype értéke, tehát ez a legfontosabb oldaltípus a dinamikus remarketing szempontjából.
Figyelem! Vállalkozás típusonként eltérő a változók neve és a hozzá tartozó értékek.
További részleteket itt olvashattok: https://support.google.com/google-ads/answer/7305793
4. Termék feed generálása
A termék feednek vannak kötelező és opcionális mezői, emiatt formátuma nagyrészt kötött. Az első adatsor a fejléc, ezzel adjuk meg hogy a sorban melyik helyen milyen adat szerepel majd. Amennyiben egy sor előtt # szerepel, azt nem fogja figyelembe venni a Google, mert az a megjegyzés jele. A fájl kódolása UTF-8 legyen, az elválasztó karakter pedig vessző. Mást is elfogad a Google, de ezt könnyebb leprogramozni és nehezebb hibázni.
A Google Súgóban megtaláljuk az ehhez kapcsolódó információkat, ami alapján a fejlesztő el tudja készíteni azt a programot, ami legenerálja az aktuális adatfájlt legalább napi rendszerességgel. (Van ahol hírcsatorna néven hivatkozik erre a súgó.)
Fontos, hogy a fejlesztő küldje el nekünk azt a linket, ahol bármikor letölthetjük az adatfájl legfrissebb verzióját. A kapcsolódó Google súgó oldal: https://support.google.com/google-ads/answer/6053288?hl=hu&ref_topic=3180758
Minta adatfájl az „Egyéni” (custom) üzlettípushoz: http://www.gstatic.com/adextensions/custom-feed-template.csv
(ebben a minta fájlban konkrét instrukciók is vannak a fejlesztő számára)
5. Termék feed beállítása
Először illesszük be a böngészőbe azt az URL-t, amit a fejlesztőtől kaptunk és töltsük le a saját gépünkre az adatfájlt. Érdemes megvizsgálnunk, hogy jó-e a struktúrája és ha minden rendben, akkor töltsük fel kézzel a Beállítások→ Üzleti adatok menüpontban.
A következő lépésben tallózzuk be a termék feedet, majd kattintsunk az előnézet gombra.
A következő lépésben tallózzuk be a termék feedet, majd kattintsunk az előnézet gombra.
Ha vannak hibák, akkor az előnézetben a hibák száma kattintható lesz és megnézhetjük mivel van probléma. Amennyiben minden rendben, akkor a Fájl alkalmazása gombra kattintva véglegesíthetjük a terméklistát.
Ez után megjelenik a termék feed neve, amire rá kell kattintanunk, így megjelennek a hozzá tartozó beállítások. Itt válasszuk ki az ütemezést és állítsuk be az adatfájl frissítését a képen látható módon.
6. Új kampány létrehozása
A kampány létrehozásakor válasszuk a display hálózatot, majd ezen belül az Értékesítés célt, vagy a cél nélküli kampány létrehozást. A további beállítások linkre kattintva pipáljuk be a Dinamikus hirdetések → Adatcsatorna használatával személyre szabott hirdetések checkbox-ot.
Ez után meg fog jelenni az adatcsatorna kiválasztása dropdown:
Ha az adatcsatorna helyett a vállalkozás típusát látjuk, akkor kimaradt a termékfeed beállítása lépés.
Adjunk nevet az első hirdetéscsoportnak és állítsunk be egy kiindulási CPC-t, pl: Termék megtekintők, 50 Ft.
7. Lehetséges problémák
Előfordulhat hogy nem indul el a dinamikus remarketing, pedig látszólag mindent jól csináltunk. Ennek leggyakoribb oka, hogy nem készítettünk alapértelmezett (normál) hirdetést, vagy olyan termékek is vannak a feedben, melyeket nem enged megjeleníteni a Google Display hálózat. (pl. vágyfokozó, cikluskrém, stb.)
A feed tartalmazhat technikai hibákat, ezt a feltöltés után mutatja a rendszer, hogy mennyi elemet érzékelt és ebből mennyit fogadott el.
A webhely címkézésével is lehet gond, ha pl. a weblap adatbázis azonosítót ad át ID-ként, de a feed az már cikkszámot tartalmaz, így nem lesz egyetlen egyezés sem.
Hosszú távon az is hibát okozhat, hogy nem frissül a feed rendszeresen, így a weblap által átadott azonosítókat nem találja a Google az adat fájlban.
Végül, de nem utolsó sorban ha túl kevés látogatója van a weblapnak, akkor az átlagosnál hosszabb idő lehet a dinamikus remarketing elindulása.