Digital Cube Conf 2019 interjúk – Szabó László – Growww Digital
Interjú sorozatot indítunk a Digital Cube Conf előadóival. A következő napokban megismerkedhettek a PPC és analitika témában előadással készülő szakemberekkel. Az első interjút Szabó Lászlóval a Growww Digital egyik alapítójával készítettük.
Hogy kerültél az adott területre?
2006-ban, amikor negyedéves marketing szakos egyetemi hallgató voltam Pozsonyban, egy helyi online ügynökség magyarul is beszélő munkaerőt keresett az ügyfelük CEE régióbeli terjeszkedéséhez. Egy állásportál kampányait kellett felépíteni és menedzselni 3 országban. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy viszonylag korán magas költségvetésű hirdetési fiókok kezelésével sikerült bekerülnöm a PPC szakmába.
Szinte hihetetlen, de az akkori kampányoptimalizálási PPC-s munka – komolyabb webanalitikai eszköz híján – még a weboldal referrer logjai alapján történt, ezért a munkám fele azzal telt el, hogy a ma már magától értetődő Google Analytics riportokat kézzel előállítsam. Mindez kiváló alapot adott ahhoz, hogy megértsem a webanalitikai rendszerek működését és beállítását, ami az alapja a kampányoptimalizálási folyamatnak.
Mi volt a legmeghatározóbb élményed az adott szakterületen?
Amikor a Mall.hu webáruháznál az első éves együttműködésünket értékeltük ki (konkrétan azt, hogy teljesítettük a célként meghatározott 60%-os év/év növekedést), megkérdeztük Donáth Fruzsina country menedzsert a következő éves célokról, és megdöbbenésemre a válasza +100% volt.
Aki skálázott már fel online projektet vagy üzletágat, az tudja, hogy a magasabb bázisról való magasabb növekedési elvárás enyhén szólva is ambiciózus. Némi vita és konstruktív asztalcsapkodás után elhatároztuk, hogy a magunk részéről beleállunk a feladatba: mindent megteszünk, hogy sikerüljön. Persze ehhez Fruzsináéknak is nagyban hozzá kellett járulniuk a saját, tetemes mennyiségű házi feladatuk elvégzésével: oldal megújítás, kínálat felskálázás és nem utolsósorban a költségvetés jelentős emelése
Az év végén fáradságos munka árán sikerült elérni a kitűzött célt, majd az együttműködésünk kezdetekor az 1,5 mrd Ft árbevételű Mall.hu-t közösen 12 mrd Ft-ig skáláztuk fel 5 év alatt. A tanulság a történetből az volt számunkra, hogy a növekedés elsősorban a fejben dől el: nagy különbség, ha 1, 10, vagy 100%-os növekedést várnak el tőled/vársz el önmagadtól.
Legnagyobb eredmény és legnagyobb kudarc?
A legnagyobb eredményemnek egyértelműen a Growww Digital létrehozását és felépítését tartom az üzlettársammal, Dunder Krisztiánnal. A Growww Digital az első saját gyermekem – azóta már van egy fiam –, és büszke vagyok arra, hogy a kezdeti műhely-szerű lendületet és szakmai színvonalat sikerült megtartani úgy, hogy immáron 20 kollégával végezzük a munkánkat.
Az utóbbi 3 évben egy átlagos ügyfelünknek 80% feletti növekedést tudtunk generálni az előző évhez képest, ami jelentősen meghaladja a régiós benchmarkot. Bár mindig vannak rosszabb napjaim, de elmondhatom magamról, hogy soha annyire nem élveztem azt, amit csinálok, mint az elmúlt 6 évben.
A másik oldalon személyes kudarcként élek meg minden egyes nem teljesült célt vagy elvárást, amelyet magunk és/vagy közösen az ügyfeleinkkel tűztünk ki. Szerencsére ebből nincs sok, de mindig akad pár, hogy emlékeztessen rá, hogy ebben a szakmában sosem szabad hátradőlni.
Mi a leginkább félreértett dolog a szakmáddal kapcsolatban?
Ezért most lehet, hogy meg fog kövezni a szakma fele, de úgy gondolom, hogy a PPC közel sem a potméterek tekergetéséről szól. A jó szakmai alapok elengedhetetlenek a sikerhez, viszont legalább annyira fontos, hogy üzleti oldalról is megértésük (és vitassuk) a projekt céljait, illetve, hogy kommunikációban és érdekérvényesítésben is fejlesszük magunkat. Az utóbbi pár évben ezutóbbi két irányban én személyesen nagyon sokat tanultam, hála a nem kis kihívásokat jelentő projektjeinknek és ügyfeleinknek.
Sokszor találkozom azzal, hogy Google Ads problémával keresnek meg bennünket, majd az egyeztetés során kiderül, hogy pár lépéssel távolabbról szemlélve marketing-, vagy még távolabbról, üzleti problémával állunk szemben. Úgy gondolom, hogy az a PPC-s, aki nem fejlődik kommunikációban és az üzleti problémaértés területén, jobb esetben maradhat a meg nem értett zseni kategóriában.
Ha most épp nem SEO / PPC / Analitika területen dolgoznál, akkor mivel foglalkoznál? Mi az álommunkád?
25 éves koromig komolyan elhittem magamról, hogy lehetek rocksztár
Vagy 20 éve basszusgitározom különböző amatőr rock- illetve funky zenekarokban. A legjobb barátaimmal alapított Csak Van zenekarral anno poénból beneveztünk a Megasztárba, ahol egy álmunk vált valóra azzal, hogy Presser Gábor előtt élőben zenélhettünk és jutottunk be a legjobb 100 közé. Az elődöntőn végül nem vettünk részt, de az már egy másik történet…
Miről fogsz előadni a konferencián?
ROIminer Google és Facebook Ads auditok 800+ leauditált fiókjának az adataira támaszkodva bemutatom, hogy a tapasztalataink alapján mi a különbség a jó és a rossz hirdetési fiókok között.
Csak pár téma a sok közül, amire kitérek:
- A gyenge fiókokban az átlagos kulcsszó minőségi pontszám (KW QS) 4, míg a jobbakban 8 felett van. Mik az alacsony QS okai és összetevői?
- Sok esetben alap szintű beállítások (hirdetésbővítmények, licit módosítók) hiányoznak. Hogyan lehet ezeket egyszerűen orvosolni?
- Milyen esetekben célravezető automatizmusokat használni? Mik a buktatói?
Pozitívumként emelném ki, hogy az utóbbi pár évben egyértelmű fejlődést mutat egy átlagos Google Ads fiók szakmai színvonala, viszont még mindig van mit behoznunk a régióbeli legjobb csehekhez és lengyelekhez képest. Az előadásommal a hazai PPC szakma színvonalának a növeléséhez szeretnék hozzájárulni egy kicsit.
Melyik volt a legjobb konferencia-élményed eddig? Mitől volt ez a legjobb?
Kétszer is láthattam élőben Avinash Kaushikot, aki nagy hatásssal volt rám. Ő a webanalitika egyik fő evangélistája, és az adatelemzés királya: zseniális módon tudja az adatokat keretrendszerbe ültetni, azokból üzleti következtetéseket levonni, amelyekből aztán végrehajtható feladatok lesznek. Ehhez jön még Avinash sajátos előadási stílusa, amit azért meg kell szokni.
A Growww Digital-lel már évek óta evangélistái vagyunk Avinash See-Think-Do-Care keretrendszerének, minden üzleti- és marketinges gondolkodónak figyelmébe ajánlok.
Mi volt az eddigi legnagyobb falat?
Viszonylag könnyű feladat jó szakemberként, munkavállalóként vagy szabadúszóként 2-3 projekten bizonyítani: mindössze kompetencia és idő kell hozzá, a kompetencia pedig idővel a megfelelő projekteken úgyis összejön.
Az eddigi legnagyobb falat számomra egyértelműen az, hogy azt a minőséget, amit elvártam magamtól, mint szakembertől, azt céges szintre tudjuk emelni. Ez volt az egyik fő oka annak, hogy belevágtunk a ROIminer, mint QA (quality assurance, minőségbiztosítási) eszköz fejlesztésébe két éve.
A Performance divíziónkban egy éve vezettük be a kollégáink között máig népszerű PPC gamification-t, ami a Google és Facebook Ads fiókok ROIminer szakmai pontszámát veszi alapul. A hogyanjára és az eredményeire a konferencia előadásomban is kitérek majd bővebben.
Hogy kell elképzelni egy átlagos napodat?
Az utóbbi 13 évemben a Budapest-Pozsony-Prága tengelyen mozogtam, ennek megfelelően a hétből általában két-három napot még ma is otthonról dolgozom (ahogy a kollégáink nagy része), kettőt pedig ’terepen’ töltök valamely CEE régióbeli város egyikében, de legtöbbször a budapesti irodánkban. A vidéki ház ’adója’ az utazás, éves szinten kb. 40.000 km-t vezetek.
Az átlagos otthon töltött munkanapom munka-, valamint Marci- (az egyéves fiam) sprintekből áll.
Kedvenc vicced?
A konferencia szünetében majd elmondom… 🙂 12 Annyit megsúgok, hogy egy jellemzően közép-európai történet.
A Digital Cube Conf-ra már csak korlátozott számban lehet jegyeket venni a konferencia és a workshop napokra. Ahogy ez a néhány jegy is elkel, már nem lesz lehetőséget ott lenni az idei rendezvényen! Ne gondolkozz sokáig, gyere el Te is, tanuljunk együtt, egymástól igazán hasznos tudást!