Digital Cube Conf 2019 interjúk – Sólyom Balázs – UPC Magyarország
Ezekben a napokban megismerkedhettek a Digital Cube Conf-on PPC és analitika témában előadással készülő szakemberekkel. A mostani interjút Sólyom Balázzsal készítettük a UPC Magyarországtól.
Hogy kerültél erre a területre? Mióta foglalkozol online hirdetésekkel és analitikával?
Már a 2000-s évek elején, online játékok révén. Akkoriban ismerkedtem meg a Counter-Strike nevű FPS játékkal, és a hazai rajongói hírportál akkori tulajdonosával.
Rövid időn belül az oldal főszerkesztője lettem, majd az enyém is lett. A kezdetben 100-200 fős látogatói bázissal bíró oldalt havi 100.000 fős elérésű közösségi portállá duzzasztottuk, majd más játékoknál is próbáltuk az itt tanultakat kamatoztatni.
Ott indult az analitika- és a hirdetési történet is, a számok alapján próbáltuk meg a tartalmakat és a funkciókat fejleszteni. Mivel szerettük volna termőre fordítani a munkánkat, a reklámhelyek értékesítésének is nekikezdtünk – bár ehhez még jó pár év kellett. De már 2010 körül egy jól szegmentálható és targetálható közönséget kínáltunk a hirdetőknek.
Gimnazista koromban egyébként a jogi pályát képzeltem el ideális karrierként magamnak, de a felvételi nem úgy sikerült ahogy terveztem: 1-2 pont híján nem vettek fel oda, ahova szerettem volna menni.
Így jött a B terv, és elkezdtem intenzívebben foglalkozni a hobbimmal. A versenyszférás karrierem 2009-ben indult, gyakornokként az Invitelnél. Azután ez olyan komolyra fordult, hogy 2013-ban már én építhettem újra az online területet.
Mi volt a legmeghatározóbb élményed az analitikával kapcsolatban?
Nagyon nehéz kiemelni egyetlen dolgot, hiszen ez nem egy konkrét projekt, aminek egyszer csak vége lesz. A számok, adatok folyamatosan gyűlnek, ezekből mindig van mit leszűrni és fejlesztgetni.
De ha mégis rá kell bökni valamire, talán a saját fejlesztésű sales attribúciós modellünket emelném ki. Ennek segítségével például nagyon pontosan meg tudjuk mondani, hogy a teljes új értékesítünk hány százaléka érintette a weboldalunkat, hány eszközről, hány nap elteltével. Ennek köszönhetően már nem csak a weboldalunkat vagy a hirdetéseinket tudjuk finomhangolni, hanem a teljes szervezetre hatással lehetünk – hiszen ilyen mély és pontos tudást az ügyfelekről és leendő ügyfelekről nem találni minden sarkon
Pontosan milyen területeivel foglalkozol az online-nak?
Végigjárva a szamárlétrát foglalkoztam már nagyon sok területtel – CMS töltögetéstől a komplett webshop- vagy online ügyfélszolgálat-fejlesztéseken át az analitikáig.
Jelenleg azt mondanám, hogy a stratégia és iránymutatás mellett az online divízió evangelistája vagyok. Egy offline gyökerekkel rendelkező multinacionális cégnél nagyon kevesen vannak, akik mélyebben értik a digitális világot. Így rengeteg egyeztetésre és magyarázatra van szükség, hogy kellő prioritást és fókuszt kapjanak azok a dolgok, amiken dolgozni kell, hogy előre tudjunk menni. Ebben próbálom segíteni leginkább a csapatom, hogy ők nyugodtan és megfelelő fordulatszámon tudjanak pörögni.
De hozzám egyértelműen az adatok és a mérések állnak legközelebb, elég jó érzékkel tudom megtalálni a minket segítő számokat. Ezeknek az adatoknak az ismerete – és felhasználása a megfelelő időben – pedig nagyon sok területen teszi hatékonyabbá a munkánkat.
Mi a legnagyobb félreértés, amivel mindig meg kell küzdeni?
Az, hogy a weboldal nem a kollégáinkat szolgálja, hanem a leendő és már meglévő ügyfeleket. Bár alapvetően mindannyian valamilyen szinten felhasználók vagyunk, hisz weboldalakat mindenki látogat, hirdetésekkel mindenki találkozik, ahogy eDM-et is kaptunk már mindannyian a postafiókunkba, de ettől még a mi kis szubjektív univerzumunk egy a sok közül. 🙂
Ugyanez igaz a hirdetésekre is, kiegészítve azzal, hogy nem akkor lesz jó a kampány, ha a kollégák lépten-nyomon belefutnak az online reklámjainkba.
Mi volt a legnagyobb kudarc a munkád során?
Nem igazán tudok kiemelni egyet sem. Rengeteg olyan dolog van, amit ma talán kudarcként élek meg, de holnap egy új megoldás jut eszembe róla, és ennek köszönhetően oldódik meg valami.
Például mikor úgy éreztem az Invitelben, megérett a sztori arra, hogy újra legyen online terület, és én ezt el tudnám vezetni, akkor kb. ötször mentem be az akkori lakossági vezérigazgató-helyetteshez a koncepciómmal. Ötödjére sem változott a koncepcióm, csak a beszélgetések során felmerült kérdésekre tudtam már jól válaszolni, és más és más aspektusból megmutatni, hogy mit és miért gondolok úgy, ahogy. Az első négy alkalmat se éltem meg óriási kudarcként, sőt inkább inspiráltak, hogy megoldjam a helyzetet.
Miről fogsz előadni a Digital Cube konferencián?
Igyekszem bemutatni, hogy megrendelői oldalon ülve milyen hatással lehet a cégünkre, ha az adatalapú, vagy akár adatvezérelt működést meghonosítjuk – és ez nem csak a weboldalunkat vagy online hirdetéseket érintheti…
Ha már konferencia: melyik volt a legjobb konferenciaélményed eddig? Mitől volt ez a legjobb?
Az Enter!digital nevű hazai konferencián, 2012-ben a svéd Kalózpárt elnöke, Rick Falkvinge adott elő. A prezentáció sok slide-ból állt, azonban minden egyes slide-on csak egy-egy szó szerepelt, amiről éppen beszélt.
De nem is a tartalom, hanem inkább az előadás módja volt számomra meghatározó. Nagyon szépen, remek hangsúlyokkal beszélt, korábban nem nagyon hallottam így még előadni senkit sem élőben – és azóta is keveseknek sikerült ezt a szintet megugrani.
Ha most épp nem ezen a területen dolgoznál, akkor mivel foglalkoznál? Mi az álommunkád?
Meg lennék lőve rendesen, ha nem ezen a területen tevékenykednék. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy nap mint nap azzal foglalkozhatok, amit szeretek.
Miért az online? Mi vonzott benne?
Az elejétől kezdve tetszett a gyorsasága és folyamatos fejlődése. De talán az “azonnali visszacsatolást” emelném ki leginkább: nagyon hamar eldönthető, hogy amit csináltunk jó lett-e vagy sem. És ha ez megvan, máris pöröghet az agyam azon, hogyan lehetne valami még jobb.
Mi volt az eddigi legnagyobb falat?
Talán egy T-Bone steak a Buffalóban. 🙂
Viccet félretéve, jó pár nagy horderejű projektbe vagy krízishelyzetbe szaladtam már bele. Nem egyszer kellett napokon, heteken át nagyon masszív túlórákat pörgetnie a teljes csapatnak ahhoz, hogy egy auditon megfeleljünk, vagy egy projektet a vállalt határidőre jó minőségben leszállítsunk.
De említhetném azoknak a szervezeti egységeknek az “evangelizálását” is, amelyek alapvetően nagyon távol vannak a mi világunktól. Ide sorolható akár a felső vezetés meggyőzése is, arról, hogy kellő prioritást kapjon az adott projektünk. Sok esetben szétdarabolom apróbb lépésekre a projektet, így nem tűnik akkora falatnak. Végső soron talán azt mondanám, hogy a legnagyobb falat alkalomadtán megtalálni azt az 1-1 százaléknyi pluszt hozó apróságot, amire nem megy rá a gatyánk, vagy éppen nem kell letolni érte… Ha pedig egy nagyobb sztorit kell kiemelni, akkor a legutóbbit mondanám, elérni a hőn áhított sales share-ünket a UPC-ben.
Zárásként van esetleg bármi tanácsod azok számára, akiket érdekelnek az online hirdetések, az analitika vagy maga a konferencia?
Sose engedjék veszni a kíváncsiságukat, és hagyjanak fel saját maguk képzésével – pont ezért érdemes konferenciákra járni. Sokszor egy nálunk tapasztalatlanabb kolléga számol be egy-egy megoldásról, amiből mégis tanulhatunk.
Az én véleményem az, hogy bárki gondolataiból inspirálódhatunk – ha csak annyit tudunk meg, hogy hogyan ne csináljunk meg valamit, azzal is sokat nyerünk!
A Digital Cube Conf-ra már csak korlátozott számban lehet jegyeket venni a konferencia és a workshop napokra. Ahogy ez a néhány jegy is elkel, már nem lesz lehetőséget ott lenni az idei rendezvényen! Ne gondolkozz sokáig, gyere el Te is, tanuljunk együtt, egymástól igazán hasznos tudást!