Digital Cube Conf 2019 interjúk – Klausz Melinda
A Digital Cube Conf előadói interjú sorozat következő részében Klausz Melinda közösségi média specialistával ismerkedhettek meg.
Hogy kerültél az adott területre? Mióta foglalkozol analitikával?
Közösségi média marketinget még a Veszprémi (jelenleg: Pannon) Egyetem Gazdaságtudományi Karának marketingeseként kezdtem el még az iWiW és a MyVIP felületeken. Akkor az elsődleges cél az volt, hogy minél több középiskolást megszólítsunk, hogy jöjjenek hozzánk tanulni. Mivel akkoriban egyáltalán nem voltak fent az egyetemek a közösségi média felületeken, az analitika nagy segítségemre tudott szolgálni, amikor meg kellett indokolni, hogy ez miért fontos és miért kell egyáltalán nekünk. Számszakilag lehetett már akkor is a legalapvetőbb adatokat és okokat bizonyítani és ez bizony roppant hasznos volt 13-14 évvel ezelőtt.
Mi volt a legmeghatározóbb élményed az analitika téren?
Két esetet is tudok mondani.
Amikor a Veszprémi Egyetemi Napokat szerveztem Google Trends segítségével, illetve amikor rájöttem arra, ha elkezdjük hétről hétre méricskélni a bejegyzések teljesítményét, akkor jóval előrébb jutunk mint a hirdetésekkel.
Így lehet az, hogy a legtöbb ügyfelünknél minimális hirdetési büdzsét kell alkalmaznunk, mert organikus módon is meg tudjuk szólítani a célcsoportjukat – főleg akkor, ha nem feleslegesen (például nem megfelelően összerakott nyereményjátékkal, influencerekkel vagy celebekkel) feltúrbózott a rajongói bázis.
Milyen területeivel foglalkozol az analitikának?
Elsődlegesen közösségi médiával foglalkozom, az ehhez szükséges analitikákat használom.
Mi a legnagyobb félreértés, amivel mindig meg kell küzdeni?
Még mindig fel-felbukkan az a gondolat, hogy mérés nélkül is lehet posztolni a Facebookra, Instagramra vagy bármilyen más közösségi média felületre.
Természetesen lehet, csak nem érdemes. Mert hiába posztolunk sokat, ha az a rajongóbázisunk számára nem értékes csak magunk alatt vágjuk a fát és egyre kevesebb emberhez jutunk el. Emiatt indulhatott el a “Facebook Zéró” gondolata is sok cég / marketinges fejében 2018-ban, holott egyáltalán nem nulla az elérés a legnagyobb közösségi média felületen, sőt!
Ha jól tudunk célozni organikusan is és megfelelő technikával írunk szöveget, állítjuk össze a posztok típusát, szép eléréseket tudunk még mindig kihozni a felületből.
Mi volt a legnagyobb kudarc a munkád során?
Kudarc? Nem igazán tekintek semmit sem kudarcnak, mert mindenből lehet tanulni. Sőt!
A közösségi média felületek azért nagyon jók, mert minden ötletet le tudunk tesztelni akár 1 nap alatt is. Tehát nincs rossz ötlet vagy kudarc, csak meg kell találni a megfelelő célcsoportot vagy technikát hozzá. De most hogy válaszolok, eszembe jutott, hogy hobbim a zenélés és amikor Dj-zések mellett elkezdtem zenéket írni hááááát, nem igazán reagált rá a magyar közeg.
Persze, hiszen megszokták, hogy egyébként teljesen más zenéket játszom a hétköznapok során, mint amit írok, de aztán minimális büdzsékkel leteszteltem, hogy kiknek lehet jó az írott zeném és most már hozzájuk juttatok el egy-egy új megjelenést.
Miről fogsz előadni a Digital Cube konferencián?
Arról, hogyan tudunk mérni, elemezni a posztok kialakítása előtt-alatt-után és hogyan tudjuk a Facebook zérónak vélt elérést mégiscsak feljebb hozni. No meg arról, hogy nem minden arany, ami fénylik a közösségi média térben, így például a videótartalmak számai és statisztikái erőteljesen felnagyítottak, úgy ahogyan az influencer érában is még mindig nagyon sokkal csak a számoknak hisznek, de nem néznek a számok mögé.
Ha már konferencia: melyik volt a legjobb konferencia-élményed eddig? Mitől volt ez a legjobb?
Mindegyik konferencia más és más. Fiataloknak, időseknek, vállalkozóknak, tanároknak vagy éppen gyengénlátóknak teljesen más előadni. Ez utóbbi volt egyébként eddig az egyik legnagyobb kihívásom, hiszen automatikusan mondja az ember, hogy hol hova kattintsanak, meg ahogy a diagramokon látjuk, csak hát ők nem igazán látják. Szerencsére jó a humoruk a jelenlévőknek, így nem volt ebből gond.
Ha most épp nem ezen a területen dolgoznál, akkor mivel foglalkoznál? Mi az álommunkád?
Zenélek, ez a hobbim. Bár mostanában már kevesebb DJ fellépést vállalok, mert az éjszakázást már nem úgy bírja az ember negyvenhez közel. Emiatt 2 producer suliba beiratkoztam és megtanultam a zeneírást. Szóval ha nem közösségi médiával foglalkoznék, akkor biztos hogy több zenét írnék. 🙂
Hogy jellemeznéd a 10 évvel ezelőtti önmagadat? Mivel foglalkoztál akkor?
10 évvel ezelőtt is közösségi médiával foglalkoztam, csak akkor még közalkalmazott voltam az egyetemen és mindenféle őrültséget próbálhattam ki a közösségi média felületeken az akkori főnököm jóváhagyásával.
Az őrültség alatt azt értem, hogy az egyetemek közül elsőként mi indítottunk blogot, U-Stream csatornát, a honlapunk wiki oldalakból állt, de kiterjesztett valóság layert is ráhúztam az akkori Veszprémi Egyetemi Napok és az egyik Gazdaságtudományi Karos prospektusra.
Ja és igen, a Veszprémi Utcazene Fesztiválon is volt színpadunk, ahova az akkori marketinges éra java eljött előadni, no meg a fesztiválhoz kapcsolódva AR-es applikációnk is volt.
A Digital Cube Conf-ra már csak korlátozott számban lehet jegyeket venni a konferencia és a workshop napokra. Ahogy ez a néhány jegy is elkel, már nem lesz lehetőséget ott lenni az idei rendezvényen! Ne gondolkozz sokáig, gyere el Te is, tanuljunk együtt, egymástól igazán hasznos tudást!