Digital Cube Conf 2019 interjúk – Buru Ferenc – Wavemaker

A Digital Cube Conf előadói között amolyan kakukktojásként szerepelt Buru Feri, hisz ő nem a konferencia napon állt ki a tribünre megosztani velünk PPC-s tudását, hanem másnap, a workshop napon tömte tele a résztvevők fejét nem kevés ismerettel, ami manapság egy PPC kampány kezelő mindennapjaiban nélkülözhetetlen. A vele készült interjúnkat olvashatjátok most.

Mióta foglalkozol PPC-vel?

Kettőezer-fogalmamsincs hányban (2003 talán?), kicsivel érettségi után (nem tanultam egyből tovább, mert kellett a pénz), szóval Fazakas Laci mellett inaskodni kezdtem, akkor még SEO témában. Így kezdődött.

Később együtt dolgoztunk az általa alapított Arcanian Consulting ügynökségben is, ahol már a PPC is előkerült. Az Arcanian később beépült az Arcus Interactive Group-ba, a sztori végét pedig mindenki ismeri.

Szétszéledtünk, kipróbáltam magam többfelé is (gamer és hardware újságírás, e-commerce rendszerek tervezése), de a PPC végig megmaradt, hol fő, hol mellékes tevékenységként. De kb. 6-7 éve már kizárólagosan csak PPC-zek. Jelenleg a Wavemaker-ben dolgozom Head of PPC munkakörben egy kiváló csapat élén.

Továbbá hardcore gamer vagyok, lassan 30 éve.

Buru Ferenc - Wavemaker

Mi volt a legmeghatározóbb élményed a PPC téren?

Nekem a legmeghatározóbb élmény mindig az a fajta erősen monoton flow, amikor pl. épp gyártasz Facebookon 1500 darab, egymástól alig különböző remarketing listát, és abszolút gyári munkás vagy, de mégis erősen kell figyelni legalább 4-6 dologra egyszerre, ismétlődően, pillanatra sem fókuszt veszítve.

Mellé brummog valami kicsit sem változatos zene, és tökéletes a zen élmény. Szeretem a munkámat, nekem ez elég is. Legmeghatározóbb egyszeri élményt nem tudnék kiemelni, de mondjuk a Digital Cube-on előadni nagyon frankó volt, szuper közönség, tökéletes szervezés.

Milyen területeivel foglalkozol a PPC-nek?

Elkerülhetetlen, hogy legkésőbb a junior évek vége felé, amikor azért már jó pár éve tolod a PPC-t, akkor az egyik részterület elkezdjen jobban érdekelni a többinél.

Analitika, mérések és kódok, automatizmusok, adatvizualizáció, social media lehetőségek, content fejlesztés, szövegírás… van aki SEO irányban halad tovább, rengeteg a lehetőség. Nekem sokáig nem alakult ki ilyen, aztán felismertem, hogy a Google Ads-hez értek a legjobban, és az is érdekel a legjobban (vélhetően azért, mert SEO irányból jövök). Így én főképp ebben vagyok büfé. A Facebook skilljeim pl. bővel alulmaradnak pár kollégámmal összehasonlítva, de ez nekem nem derogál, nem vagyok mindentudó, nem is lehetek, nem is akarok az lenni.

A srácaimat is lebeszélem róla, túl sok ma már a részterület. Mindenben jónak kell lenni, de kiemelkedő és kompromisszummentes tudás egy-két területen várható csak el reálisan per homo sapiens.

Mi a legnagyobb félreértés, amivel mindig meg kell küzdeni?

Korszaka válogatja. Annó a kezdetekben az, hogy elmagyarázzuk a keresőhirdetés működését. Ha annyiszor ezer forintom lenne, ahányszor kimondtam hogy “a keresőhirdetés azért jó, mert befogadó állapotban találja meg a felhasználót”, akkor már évek óta én finanszíroznám Elon Papa Mars-bázisát.

Pár éve a programmatic volt keservesen félreértve, most az attribúció megértése okoz sokaknak nehézséget, illetve nekem konstans kétoldali vértolulást okoz, amikor a tanuló algoritmusokat mesterséges intelligenciának hívják… Aztán vannak örökzöldek, pl a lájkok számának szűnni nem akaró istenítése. A legnagyobb fájdalmam mégis az, ami az egész ad blocker baromságot is okozza, a következő halál egyszerű mondat totális meg-nem értése:

Az internetes tartalom nincs ingyen, mert annak ára a reklám.

Ennyit kellene megérteni. Ezt kívánnám, ha egyet kívánhatnék az Online Marketinges Jótündértől.

Mi volt a legnagyobb kudarc a munkád során?

Egy kolléga szakmai értelemben vett elvesztése, az mindig szar. Amikor látod, hogy ez nem való neki, vagy ő mondja, hogy elege van, nem akarja a PPC életpályát. Ez nehéz, mert kevesen vagyunk, és az utánpótlás sem hömpölyög tömegesen.

Nagyon szeretném vonzóvá tenni a szakmát fiataloknak, időseknek, hölgyeknek, uraknak, de ebben asszem kudarcot vallottam. A PPC egy érdekes de nehéz munka, respektje sincs sok, hiába biztos megélhetés és jó fizetés, valamiért nem vonzó széles körben. Próbálok tenni azért, hogy ez változzon pozitív irányba, de megmondom őszintén, nehezen megy.

Miről adtál elő a Digital Cube konferencián?

Google Ads workshopot tartottam, laza 5 órás volt, utólag is köszi mindenkinek, hogy kibírta.

Ha már konferencia: melyik volt a legjobb konferencia-élményed eddig? Mitől volt ez a legjobb?

Nekem a siófoki dzsemborik is nagy kedvenceim, de a Digital Cube most olyat mutatott, ami eddig nem volt, és ez abszolút egyedi élménnyé tette. És végre nem világított az arcomba a reflektor sem.

Ha most épp nem PPC területen dolgoznál, akkor mivel foglalkoznál? Mi az álommunkád?

Egy profi e-sport csapat edzője lennék.

Mit kérdezhetnék még Tőled, ami nem triviális, de mégis Rólad szól?

A Feleségem a legcsodálatosabb ember a világon. Ez nagyon fontos. A számítógépembe kizárólag ASUS és Corsair alkatrész kerülhet (meg Intel, nyilván, micsoda kérdés). P4-es fokozatú Krav-Maga vizsgám is van.

Hogy jellemeznéd a 10 évvel ezelőtti önmagadat? Mivel foglalkoztál akkor?

Ugyanezt csináltam, csak több felesleges dologgal foglalkoztam. Ma már profin különbséget tudok tenni fontos, sürgős és leszarom dolgok között.

Miért PPC? Mi vonzott benne?

Erre korábban alighanem már válaszoltam. Engem a kereső, és annak működése fogott meg. A Google kereső hatása a világra és az emberre, és hogy én ebben egy picit részt tudok venni. Ugyanakkor a Facebook-ot inkább tartom rossznak, mint jónak, nem nyűgözött le különösebben sosem.

Mi volt az eddigi legnagyobb falat?

A reguláris kifejezések befogadása…

Hogy kell elképzelni egy átlagos napodat?

Felkelek, együtt reggelizünk a Feleségemmel, dolgozom, este együtt vacsorázom a Feleségemmel, játszok valamit a számítógépeken, közösen a Feleségemmel (ő is gamer) vagy külön-külön és ennyi.

Köszönöm az interjút. Van esetleg bármi tanácsod, azok számára, akiket érdekel a PPC vagy a jövő évi konferencia?

A Digital Cube-ra kötelező lesz jönni, ez teljesen biztos. Aki pedig PPC-snek állna, azt csak biztatni tudom. Bevallottan nem én vagyok a leghatékonyabb népszerűsítője a szakmának, de megpróbálom: gyertek, minden nagyon jó lesz.

A szerző

Geiger Tamás

A JabJab Online Marketing csapatának vagyok a vezetője .12 éve foglalkozom PPC-vel, ennél is több éve analitikával, az elsők között vetettem bele magam a tag manager rendszerek mély bugyraiba. Mérnök informatikusként végeztem szoftvertechnológia szakon, a mai napig igyekszem kombinálni programozói tudásomat és a vállalkozóként szerzett üzleti és marketing tapasztalataimat. A PPC Pro csoport társ-adminjaként is szívügyem az oktatás és utánpótlás nevelés.
PPC Pro Facebook-csoport

Csatlakozz Facebook-csoportunkhoz!

PPC és analitika, nem csak Pro felhasználóknak.

Belépek

Írj nekünk!

Kérdésed van? Cikket írnál? Van egy jó képzésed? Feladnál egy álláshirdetést? Írj üzenetet!