Brand safe környezet Google Ads kampányokhoz
Az alábbi cikket Bay Áronnal közösen írtuk, reméljük hasznos lesz mindenki számára ezekben a napokban.
Az elmúlt napok az ukrán-orosz háború miatt számtalan olyan tartalmat generáltak nem csak a magyar, de a nemzetközi térben, amelyek létrejötte azon túl, hogy fontos az emberek tájékoztatása, tájékozottsága miatt, kihívás elé állítja az online marketing szakmát.
Sok márka a kommunikációja során igyekszik távoltartani magát az ilyen tartalmaktól. Nem feltétlenül azért, mert ne állnának ki egyik vagy másik fél mellett és nem azért, mert homokba szeretnék dugni a fejüket, de vannak olyan márkák, akik például családbarát képet építenek magukról és nem feltétlenül veszi ki magát jól mondjuk egy vidámpark reklámja egy háborús beszámoló mellett.
Milyen lehetőségeink vannak elkerülni ezen tartalmakat Google Ads-ben? Ezt vesszük végig ebben a cikkben.
Inventory type – Készlettípusok
A Google még 2017-ben jelentette be, hogy több ponton módosítják, kibővítik a brand safety lehetőségeket. Ennek kapcsán ma már néhány egyszerű beállítással is biztonságosabb környezetben tudhatjuk YouTube, Performance Max és Smart Shopping kampányainkat:
Alapesetben az ún. standard inventory beállítás él, ilyenkor a szűrő elfogad 1-2 káromkodást, esetleg 1-1 ijesztőbb jelenetet, de ahol ez az adott tartalomban folyamatos és visszatérő része a képi és hanganyagnak, azoknál kampányunk nem jelenhet meg.
Ha minket nem igazán zavar az ilyen tartalom, átállhatunk az ún. expanded inventory-ra, ami minden olyan videónál megjelenítheti hirdetésünket, amelyek minden más tekintetben megfelelnek a monetizációs feltételeknek (például gyerekeknek szánt tartalmak mellett így sem jelenhetünk meg YouTube-on)
A számegyenes másik vége a limited inventory. Itt a hirdetések már csak és kizárólag olyan videók mentén jelenhetnek meg, ahol egy darab “bmeg” sem hangzik el, illetve elkerül bármilyen kis mértékben is erőszakos jeleneteket (ideértve például háborús képsorokat)
Ha tehát biztosra akarunk menni akár annak az árán is, hogy ezzel az elérés csökken, a tervezett költés pedig nem teljesül, akkor lehet érdemes a napokban a limited inventory-t választani.
Digital content labels – Digitális tartalomcímkék
A Google az egyes tartalmakat különböző címkékkel látja el, ennek köszönhetően nem szükséges egyesével kiválasztanunk ezeket, elegendő, ha kampány szinten szabályozzuk ezt.
Az aktuális helyzetben érdemes mérlegelni, hogy a besorolás nélküli tartalmakat kizárjuk, ezzel elkerülhető, hogy a frissen feltöltött, a háborús helyzet alakulása kapcsán létrehozott tartalom mentén megjelenjen a hirdetésünk.
- DL-G: Általános közönség számára megfelelő tartalom (kiválaszthatja a „Családok számára megfelelő tartalom” lehetőséget is).
- DL-PG: szülői felügyelet mellett a legtöbb közönség számára megfelelő tartalom
- DL-T: tinédzserkorú és idősebb közönség számára megfelelő tartalom
- DL-MA: kizárólag felnőtt közönség számára megfelelő tartalom
- Besorolás nélküli: Olyan tartalom, amelyhez nem tartozik címke, mert még nem fejeződött be a besorolási folyamat.
Content type – Tartalom típusa
Az élőben közvetített videókban való hirdetés kerülendő, ha óvni akarjuk a saját vagy az ügyfelünk márkáját a háborús helyzetet élőben közvetítő videós tartalmakban való megjelenéstől.
- Beágyazott YouTube-videók: A YouTube.com webhelyen kívüli oldalakba beágyazott videók.
- Élőben közvetített videók: Élő eseményről készített, interneten keresztül közvetített videók.
Video content type – Videótartalom típusai
A videótartalom típusaival a videós megjelenéseket tudjuk szabályozni a display kampányaink esetében, azaz minden olyan felületen, ami a Google Display Networkhöz tartozó weboldal.
Ebben az esetben szintén az élő videók jelenthetik a legnagyobb kockázatot, így ennek a kiszűrése erősen ajánlott.
Ugyanide sorolhatóak a parkolt domainek is, hiszen az események kapcsán szintén készülhetnek olyan új weboldalak, ahol nem szeretnénk a hirdetéseinkkel jelen lenni.
- Élőben közvetített YouTube-videó: Élő események közvetítése a YouTube-on.
- Beágyazott YouTube-videók: A YouTube.com webhelyen kívüli oldalakba beágyazott videók.
- Hajtás alatt: Az oldalnak az a része, amelynek a megtekintéséhez le kell görgetni.
- Parkolt domainek: Bejegyzett, ám még el nem készült webhelydomainek.
- Videóba ágyazott: Olyan videók, amelyeknél a videólejátszón belül jelennek meg a hirdetések.
Placement exclusions – Elhelyezés kizárások
A legkézenfekvőbb, legbiztosabb, de leginkább melós lehetőség, ha mi magunk zárunk ki weboldalakat, mobil applikációkat, teljes YouTube csatornákat vagy akár konkrét YouTube videókat a kampánykezelés során. Ehhez a legjobb kezdeni adatunk a meglévő hirdetői fiókok korábbi kampányainak placement listája, de a kizárások felvétele során is kereshetünk kulcsszavak alapján:
Negative keyword lists – Kizáró kulcsszó listák
A kizáró kulcsszó listákat fiók szinten tudjuk létrehozni és egy vagy akár több kampányra alkalmazni. Ezek a listák eltérően működnek a keresési illetve a display és videó kampányok esetében.
Míg a keresés esetében az érintett kulcsszavak beállítása garantálhatja a kifejezésekre való megjelenést, addig a display és videó kampányok esetében önmagában a kizáró listák használata ezt nem garantálja. Ezért érdemes a display és videó kampányok esetén további szűréseket is beállítani, amiket ebben a cikkben korábban felsoroltunk.
A display és videó kampányok esetében egy ilyen kizáró listában maximum 5000 kizáró kulcsszó szerepelhet.
A listákat a Tools and settings-re kattintva a Shared Library alatt találjuk meg:
Ezt követően egy új lista létrehozására kell kattintanunk, amit érdemes egyértelmű elnevezéssel ellátni és utána a kizárandó szavakat felsorolni benne:
A lista elmentése után ezt még alkalmaznunk kell az érintett kampányokra is a rendszerben.
Itt a megfelelő kampányokat kiválasztva az Apply gombbal tudjuk ezt alkalmazni.
Ha mindent jól csináltunk, akkor ezt követően a Campaigns oszlopban látjuk, hogy hány kampányra alkalmaztuk a létrehozott listát.
Fiók szintű brand safety beállítások
Persze mindezeket kampányonként, vagy akár hirdetéscsoportonként kezelni meglehetősen nagy falat lehet és mindenképpen magában hordozza az emberi hiba lehetőségét. Annak érdekében, hogy a fenti beállításokat minden kampányra és minden lehetséges hirdetéscsoportra alkalmazi lehessen pár lépésben, lehetőségünk van fiók szinten is beállítani azokat az alapértelmezett beállításokat, amelyek minden videó, display, performance max és smart shopping kampányra érvényesek lesznek.
Ezek a beállítások picit trükkös helyen vannak, mutatjuk, hol:
Bizonyos korlátozások között ezeket kampány szinten felülbírálhatjuk:
- Az Inventory type fiók szintű beállítást kampány szinten szigoríthatjuk, de nem lazíthatjuk (ha pl fiók szinten Standard inventory-t használunk, kampány szinten nem állíthatunk be Expanded inventory-t)
- A Content label és Content type kategóriáknál amit fiók szinten kizárunk, azt kampány szinten nem lehet engedélyezni (de csak az adott kategóriát nem lehet felülbírálni)
- A Sensitive content kategóriákat ha fiók szinten kezeljük, nem lehet kampány szinten kezelni
Lehetőség tehát van bőségesen, bár a legtöbbről elmondható, hogy 100%-os védelmet valószínűleg nem nyújt, így továbbra is érdemes rendszeres időközönként megnézni a kampányok megjelenéseit a placement riportokban.