A YouTube analitika izgalmas mérőszámai

A YouTube analitikai szolgáltatását szinte mindenki ismeri, sokan használják is alap szinten, de tapasztalatom szerint tudatosabban kevesen alkalmazzák. Mai cikkemben 4 olyan analitikai kimutatást gyűjtöttem össze, amelyeket esetleg nem ismertél és érdemes használni.

Fontos aktualitása a témának, hogy a Google az elmúlt fél évben számos újdonsággal látta el az analitikai kimutatásait, kezdve az új „Béta” Alkotói Studio bevezetésével (teljesen új design, felépítés), egészen az új mérőszámok megjelenítéséig. Ez azért is meghatározó jelentőségű, mert a felülethez évek óta csak minimálisan nyúltak hozzá szemben az Google Ads (AdWords) sokszori átalakításával.

Átlagos megtekintési idő és közönségmegtartás

A videós hirdetések teljesítményének vizsgálatakor lehetőségünk van megnézni, hogy a felhasználók hány százaléka jutott el az adott hirdetés 25-50-75 vagy 100 százalékáig. Ez nagyságrendileg megmutatja, hogy miként teljesített a tartalmunk, azonban pontos képet nem ad arra, hogy hol is hagyták el a videónkat a nézők.

Erre nyújt megoldást a Közönségmegtartási kimutatás, amely másodperc pontossággal megmutatja nekünk, hogy a felhasználók hány százaléka jutott el a videó adott pontjáig. Így sokkal hatékonyabban tudjuk meghatározni, hogy videónk „hol fáradt el”, honnantól nem volt érdekes a felhasználóknak. Jó közönségmegtartásnak általában az 50% körüli érték tekinthető a tartalom háromnegyedénél mérve, tapasztalatom szerint. Fontos információ, hogy lehetőségünk van arra, hogy leszűrjünk csupán a hirdetési megtekintésekre is a YouTube analitikában, így valóban pontos képet kaphatunk a hirdetéseink teljesítményéről, akár az organikus látogatásokkal összehasonlítva.

A fenti képen látható átlagos megtekintési idő kiemelkedőnek számít és nagyban befolyásolja a YouTube algoritmusát, hogy ezt a tartalmat másoknak is ajánlja. Az elmúlt 2-3 évben teljes mértékben átvette a megtekintési idő a legfontosabb mérőszám szerepét a sima megtekintési összegtől.

A mágikus CTR, azaz az átkattintási arány

A YouTube tartalomgyártók jól tudják: Lehet bármilyen jó is a videónk tartalma, ha nem kattintanak rá a felhasználók, akkor annak harangoztak. Éppen ezért terjedtek el a clickbait címek és indexképek, hiszen ez az a két fő információ amivel rá kell, illetve rá tudjuk venni az embereket, hogy videónkra kattintsanak.

Azt, hogy egy videónál ez hogyan teljesít, eddig leginkább a nézettségből lehetett kikövetkeztetni. Nem kaptunk megjelenítési számokat, így az átkattintási arányokról is csak álmodhattunk. Eddig. A YouTube Stúdió új Beta verziójában már elérhető, hogy hányszor jelent meg a videónk a felhasználók számára és ebből mennyien kattintottak ránk.

A fenti ábra alapján egy összesítő nézetben könnyen összemérhetővé válik, hogy mely esetekben nyerte el az indexképünk és címünk a nézőink tetszését. 10% feletti eredmény már nagyon jó, viszont ahogy láthatjuk ez csak az első lépcső egy tartalom sikeressége kapcsán, utána „már csak jó tartalmat kell gyártanunk”, hogy velünk is maradjanak.

Egyedi megtekintők száma

Hosszas várakozás után nemrégiben megkapták a tartalomtulajdonosok azt, amire már évek óta vártak, az egyedi megtekintők számát, tehát mostantól meg tudjuk mondani, hogy pontosan mennyien is követnek bennünket egy hónapban.

Mind videó, mind csatorna szinten láthatjuk az értékeket, amelyek nagy segítséget nyújtanak a tartalomgyártóknak. Vlogos csatornáknál az 1-hez közelít a megtekintési gyakoriság, míg zenei tartalmak esetében ez többszörös érték is lehet a folyamatos visszahallgatásoknak köszönhetően. Minden tartalomtípus kapcsán az egymással történő összehasonlítás izgalmas következtetések levonását biztosíthatja.

Az első órák teljesítménye

A számomra legizgalmasabb újdonság kicsit elrejtésre került az új Studio felületén, de annál izgalmasabb. Egy csatorna Alkotói Studio-jába belépve (https://studio.youtube.com) egyből egy összefoglaló oldal fogad minket és a bal felső részen a legutóbbi videónk statisztikája, indexképe jelenik meg. Amikor az egerünket fel visszük a kép alatti szöveg első sorára, akkor egy kis felugró ablak jelenik meg nekünk, amely kincset rejt. Méghozzá azt, hogy az adott videónk hogyan teljesít a publikálástól eltelt idő alatt a korábbi 9 videóhoz képest.

Legyen ez akár 3 nap, 1 nap, vagy 2 óra, pontos értéket látunk, így azonnal képben leszünk tartalmunk várható teljesítményével kapcsolatban. Ezek az adatok részben utólag kinyerhetők napi bontásban, de ilyen gyors összehasonlítások nagyon sokat számítanak napjaink „azonnal adatot akarok látni” világában.

Érdekesség, hogy a fent említett mutató a sima analitikai kimutatások között nem található meg, bízom benne a Béta verzió lezárásával beépítik majd ezt a hasznos funkciót.

Mi jöhet még?

Látva a YouTube idei aktivitását én további fejlesztésekre számítok. Ami talán a leginkább hasznos volna, az egy lokációs fejlesztés, amely alapján legalább megyékre bontottan megkaphatnánk az egyes videók, illetve a csatorna teljesítményét.

Sokat segítene továbbá a tartalomgyártóknak és az ügynökségüknek egy olyan kimutatás, ahol összehasonlíthatóvá válnak a szponzorált és nem szponzorált tartalmak teljesítményei. Ennek jelölésére a YouTube használ egy bepipálható boxot, így az adatokkal rendelkeznek, kérdés szeretné-e nekünk ezt az információt megmutatni.

Bízom benne, hogy cikkem elnyerte a tetszéseteket és sikerült 1-2 új tippet adni a YouTube analitikai elemzésekhez. Köszönöm, ha a PPC Pro csoportban hozzászólsz és megosztod ezt a cikket.

A szerző

Farkas Dániel

Sziasztok! Farkas Dani vagyok, influencer marketing szakértő. Az elmúlt 7 évben YouTube tartalomgyártókkal dolgoztam együtt a Star Network vezető menedzsereként. Bízom benne, hogy cikkeim elnyerik tetszéseteket és segíti a munkátokat.
PPC Pro Facebook-csoport

Csatlakozz Facebook-csoportunkhoz!

PPC és analitika, nem csak Pro felhasználóknak.

Belépek

Írj nekünk!

Kérdésed van? Cikket írnál? Van egy jó képzésed? Feladnál egy álláshirdetést? Írj üzenetet!