A hónap kontribútora: Bresztovszky Ádám – interjú

A PPC Pro facebook csoportban 2018 őszén útjára indítottuk a Top Contributor avagy A hónap kontribútora címet. Minden hónapban a csoporttagoknak adott válaszok és segítségnyújtás alapján kiválasztunk egy szakembert, aki egy hónapig viselheti a címet. Hónapról-hónapra készítünk majd egy interjút a titulus birtokosával, hogy még jobban megismerhessük a hazai szakmai életben aktívan résztvevő PPC és analitika szakértőket. Első tagunk, aki a 2018 szeptemberében a hónap kontribútora lett Bresztovszky Ádám, ebből az apropóból készítettünk vele egy interjút.

 – Mesélj légy szíves egy kicsit arról, hogy hogyan lettél PPC szakember?

– 2012-ben diákmunkásként kezdtem egy mobilszolgáltató Social Media ügyfélszolgálatán, ahol egyik felettesem révén betekintést nyerhettem a Facebook hirdetések működésébe. Már korábban is érdekelt az analitika, illetve a döntéspszichológia, a kettő terület vegyítése pedig egyenes utat jelentett akkor a PPC-hez. 🙂 Azóta a marketing egyre több szakterületén mélyíthettem el a tudásomat, sok kkv szektorban működő céget segítettem így vagy úgy a sikerben, de a PPC feladatkör minden alkalommal kiemelt helyet foglalt el a tevékenységeim között. Nagyjából 2 éve feladtam az ügynökség-oldali munkát és a jelenlegi munkahelyemmel átálltam „ügyféloldalra”. Itt fokozatosan minden területen megszüntettem a kiszervezést és saját hatáskörbe vontam a teljes marketingtevékenységet, így közvetlenebb kapcsolatot alakíthattam ki a cég termékeivel, filozófiájával. Úgy gondolom, hogy már emiatt jobban megértettem a teljes PPC szakág működését. Mindig azt vallottam, hogy ahhoz, hogy egy adott terület szakértői legyünk, elengedhetetlen a kapcsolódó területek kiemelt ismerete is, hiszen csak így érthetjük meg a mi területünk szerepét a „nagy egészben”.

– Mikor és miért csatlakoztál a PPC Pro csoporthoz?

– A PPC Pro csoporthoz nagyjából 1,5 éve csatlakoztam, ugyanis addigra az általam ismert hazai szakmai oldalak már nem nyújtottak elegendő gyakorlati inspirációt és segítséget 1-1 konkrét probléma megoldásában. Az információszerzés mellett persze a kapcsolatépítés is motivált: szerettem volna szorosabb kapcsolatot építeni a hazai PPC-sek magjával, ami többé-kevésbé sikerült is. 🙂
Egyik ismerősöm ajánlására csatlakoztam és szerencsére bejöttek a számításaim. Például általában az elsők közt Nálatok értesülök a legfrissebb PPC hírekről, illetve a magas szintű tartalmaitok révén mindig akad olyan bejegyzés, amiből én is tanulhatok.

– Szerinted mit hoz a 2019-es év a hazai és a nemzetközi piacokon PPC tekintetében?

– Úgy látom, hogy már a 2018-as év is rettentően sok újdonságot hozott számunkra és ez a jövő évben fog igazán tetőzni. Elég csak a GDPR-ra gondolni, vagy a machine learning erős fejlődésére. Az személyes adatok védelme – és ezzel együtt a felhasználók adatvédelmi ébredése -, valamint a modern adatgyűjtés úgy tűnik, hogy most ért el arra a szintre, amikor már egymás elveit korlátozzák. Mind nemzetközi, mind hazai téren izgalmas évnek nézünk elébe, ez biztos! 🙂
Ha ki kellene emelnem pár trendet a PPC területen, akkor azok az alábbiak lennének:

  • Egyre pontosabb hirdetési analitikát kapunk, elég csak a cross device fejlesztésekre gondolni. Hacsak a jogszabályok nem szólnak közbe, akkor egyszerűbben és szélesebb körben fogunk tudni adatot gyűjteni, ami javítja a kiértékelhetőséget. Emellett pontosabbak is lesznek az adatok, ami pedig segít a jobb döntéshozatalban. A következő évre az analitikai ismeretek elmélyítése még nagyobb előnyt fog jelenteni a PPC-ben.
  • Erősebb lesz a felzárkózás és ezáltal nagyobb a verseny a kis(ebb)vállalkozások körében, hála a PPC felületek „smart” újításainak és egyszerűbb tesztelési megoldásaiknak. Nem csak a Google rukkol elő folyamatosan kezdő hirdetőket segítő lehetőségekkel, de a Facebook, vagy a LinkedIn is folyamatosan szélesíti az ilyen irányú terveket. Úgy tűnik, hogy 2019-ben nagy verseny lesz az óriások közt az új hirdetők megszerzésében, tehát további ilyen irányú fejlesztéseket várok.
    Nagyot fog menni a YouTube jövőre. Részben a Facebook videó statisztikai botránya miatt újult erővel fognak fejlődni a népszerű videós csatorna hirdetési lehetőségei. Lesz például YouTube felületre készíthető Lead Generation hirdetés. Nos, ennél jobbat ki sem találhattak volna a Google szakemberei 🙂
  • Facebook-on a csoportok célzása, a Live videók és a live story-k fogják nagyban segíteni a hirdetőket. A Messenger Bot-ok pedig egyre fejlettebbek és egyre nagyobb segítséget adhatnak majd nekünk. Az Instagram 2019-ben is a leginkább fejlődő csatorna marad.
  • Még egy közvetetten kapcsolódó trend: lassan elfelejthetjük a klasszikus értékesítési tölcsért és a tradicionális vásárlói útvonalat. Erről több tíz oldalt is lehetne írni, de elég annyi, hogy a nagyjából 100 éve kitalált AIDA modell felett már jócskán elszállt az idő és a technológia. Az emberek már nem úgy vásárolnak, mint 10-20-50 éve, nincs egy lefektetett lineáris vonal, ami mentén haladnak és aminek állomásain kötelezően el kell érni őket. Ez a modell már egyre kevésbé bizonyul hatékonynak. A vásárlási folyamat mostanra sokkal összetettebb, inkább egy dinamikus spirálban zajlik, ahol az emberek látszólag ide-oda bolyonganak az információgyűjtésben. Rengeteg külső inger éri őket, nem lehet már rájuk erőltetni egy nekünk tetsző útvonalat, inkább alkalmazkodni kell az ő szokásaikhoz. Érdemes körül járni ezt a témát, sok hasznos publikáció került ki a netre mostanában erről. Úgy gondolom, hogy jelentősen befolyásolhatja az elkövetkezendő 5 évben a PPC munkánkat is egy új marketing stratégiai szemlélet elsajátítása.

– Mi az a megoldandó szakmai feladat számodra, ami most a leginkább foglalkoztat?

– Jelenleg egy piacvezető középvállalkozás marketingért és kommunikációért felelős vezetőjeként tevékenykedek, így a cég elég sok területére aktív rálátásom van. A 2019-es évben nyitunk a nemzetközi nagyvállalattá válás felé, szóval az egyes részterületek stratégiailag koherens kialakítása igazán izgalmas feladatok elé állít engem és a csapatot. Teljesen új piacokat és konkurenseket kell megismerni, komplett megoldásokat kell kialakítani az eddigiek mellé, vagy éppen az eddig megismertek helyett.
Úgy gondolom, hogy egy ennyire komplex feladat tökéletes megtervezése és megvalósítása a legjobb szakmai kihívás, ami foglalkoztathat jelenleg (…és még foglalkoztatni fog egy jó ideig :)).

– Melyik a kedvenc nemzetközi szakmai blogod, amit heti szinten követsz?

Nem hogy heti, de napi szinten is számos nemzetközi blogot követek, hiszen ebben a szakmában rettentően fontos a naprakész tudás birtoklása. Sajnos legtöbbször csak késő este jut időm az effajta továbbképzésre, így a pihenés gyakran a háttérbe szorul. Munkatársaim általában a szemem körül lévő karikák alapján maguktól is meg tudják határozni, hogy előző este valami nagyon érdekeset olvastam, és egy új stratégiát fogok bevezetni velük. 🙂

Több szakmai blog is van, amit kiemelhetnék nemzetközi szinten, de az alábbiakat különösen kedvelem:

  1. SmartInsights Blog: rendkívül termékeny blog, nagyszerű stratégiai cikkekkel, talán ez a kedvencem
  2. Lunametrics Blog: minden tekintetben alap szakmai blog egy PPC-vel, vagy analitikával foglalkozó szakembernek
  3. SearchEngineLand Blog: ezen a blogon elsősorban aktuális híreket szoktam olvasni
  4. AdEspresso Blog: szerintem nem kell bemutatnom senkinek, a srácok pénzt nem kímélve ontják magukból a PPC esettanulmányokat, sokat lehet tőlük tanulni
  5. Conversionxl Blog: igazi profiknak fenntartott blog, komolyabb módszervizsgálatokkal és technikákkal

– Van olyan külföldi szakember, akire felnézel, példaképednek tekintesz?

Kedvelem az olyan szakembereket, akik nem csak rébuszokban beszélnek a marketingről, hanem aktívan művelik és alakítják is azt. Részben emiatt számomra Rand Fishkin (a MOZ társalapítója) a nagy példakép. Bár személyesen még sajnos nem tudtam vele beszélgetni, párszor elcsíptem LinkedIn-en egy-egy privát eszmecserére. Meg kell, hogy mondjam, rettentően közvetlen és életvidám ember, nagyszerűen átjön a személyisége révén, hogy imádja azt, amit csinál és természetesen nagyon ért is hozzá. Szakmai tudása, közvetlen és barátságos jelleme, valamint a marketingedukációba fektetett önzetlen munkája tökéletes szakmai példaképpé teszi őt. 🙂

– Mi az a szakterület, amivel szívesen foglalkozol a PPC mellett?

– Ha ki kellene emelnem egy konkrét területet, amivel igazán szeretek foglalkozni a PPC mellett, akkor az mindenképp a keresőoptimalizálás. Leginkább a nehéz kiismerhetőséget és a sikert befolyásoló szempontok széles skáláját tartom vonzónak a SEO-ban: ettől válik igazán érdekessé ez a terület számomra.

Emellett szeretek elmélyülni az analitikában és rendszeresen képzem tovább magamat a marketingpszichológia terén is. Egy kis reál, egy kis humán! Szeretek blogolni is, bár most már jó rég óta semmi idő nem maradt a saját blogomra (marketingDOT), de épp most készítek pár új cikket, természetesen online marketinggel kapcsolatban.

– Mit szeretsz a legjobban a PPC Pro csoportban?

Azt, hogy végre létezik egy olyan szakmai csoport hazánkban, ahol nincs szükség „laza hétvégére” ahhoz, hogy a csoport aktív maradjon. 🙂

A húzótagok folyamatos profizmusa mellett bár teret nyernek a kezdők is, de a téma soha sem zavaróan felhígult, ezért örömmel olvasok el minden posztot nálatok. Külön öröm, hogy megalkottátok a weboldalatokat is, ehhez külön gratulálok, jó anyagok gyűjtőhelye lesz, ebben biztos vagyok.

– Köszönjük szépen az elismerő szavakat és az interjút! 🙂

A szerző

Bay Áron

11 éve foglalkozom PPC kampányok kezelésével és több mint 1,8 milliárd forintnyi költést menedzseltem a Google Ads és Facebook hirdetési rendszerekben. Emellett 10 éve foglalkozom digitális analitikával, kedvenc témáim a mobil app analitika, az A/B tesztelés és konverzióoptimalizálás illetve az utóbbi időben egyre jobban foglalkoztat a videó analitika is. A PPC Pro szakmai csoport alapítójaként és a PPC Pro Meetup házigazdájaként szívügyem az oktatás és az utánpótlás képzés.
PPC Pro Facebook-csoport

Csatlakozz Facebook-csoportunkhoz!

PPC és analitika, nem csak Pro felhasználóknak.

Belépek

Írj nekünk!

Kérdésed van? Cikket írnál? Van egy jó képzésed? Feladnál egy álláshirdetést? Írj üzenetet!